
CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010) ISSN 1899-5101 � � � � � � � � � � � � � � 37

Russian TV market: Between state supervision,
commercial logic and simulacrum of public service

�������
Ilya Kiriya

S TAT E  U N I V E R S I T Y  –  H I G H E R  S C H O O L  O F  E C O N O M I C S ,  M O S C O W,  R U S S I A

Elena Degtereva
M O S C O W  S TAT E  U N I V E R S I T Y,  R U S S I A

ABSTRACT: Th e state plays supervising rather than regulative role on the Russian TV market, being 
an acting force per se on this market. Th e state takes care of the ideological and moral health of citizens 
as a missionary. In this respect the Russian State TV cannot be classifi ed as public TV – as the social 
order could not be formed by society. Instead the order is dropped down from power structures, im-
posing state ideas of social development and providing reproduction of power elite.

KEYWORDS: state television, broadcasting, power, state and social control, state ownership, state 
regulation, homogenization of TV content

����������

INTRODUCTION

Th e situation of Russian television cannot be perceived outside the context of social 
structure of the Russian society and the role of state in this society. Th is paper con-
siders the role of the state in the TV sphere according to the logics of formation of 
the Russian media market. Th e Russian media market has been linking together 
market structures and mechanisms with non-market and state-paternalistic ones. 
Th is duality should not be regarded as a transition factor. In our opinion, the period 
of transition of the Russian media system from Soviet to market-oriented is over.

We are convinced in the necessity of describing the actual situation within TV-
sector as stable and organized, having already passed the period of post-Soviet tran-
sition. Th is system joints the market-oriented and social-oriented media with the 
state-oriented and propagandistic into a much instrumentalized media system.

It is necessary to stress that Russian television sector is formed not under post-
Soviet predictions of globalization or commercialization but according to the spe-
cifi c social conditions of modern Russia; the new role of power and new concept of 
social stratifi cation. Th is new system of Russian television is formed under presi-

Journal_3(4)_new.indb   37Journal_3(4)_new.indb   37 2010-05-05   15:10:122010-05-05   15:10:12



Ilya Kiriya, Elena Degtereva

38 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010)

dent Putin and will exist for a continuous time aft er his rule. We will try to verify 
our hypothesis by examination of structure of television property, state presence in 
the television sector, content model that this new television proposes and fi nally the 
new social role played by state-television and state policy on the television market.

BETWEEN STATE OWNERSHIP AND PRIVATE OWNERSHIP

In this part we will shortly remind the main principles of formation for the main 
actors at the Russian TV market and infl uence of the state onto this process. Mo-
nopoly of the state in the TV broadcasting sphere was broken in 1993 aft er estab-
lishing of the fi rst private TV Company NTV. However, the mechanism of launch-
ing NTV did not follow the market logics: broadcasting license was given by the 
Kremlin administration according to the decree of president B. Yeltsin. Th is decree 
gave NTV a chance to start broadcasting using the frequency of a former state edu-
cational channel (Hlebnikov, 2001). NTV was founded by V. Gusinsky, one of the 
well-known businessmen in Russian Federation.

In 1995 when the Russian advertising market was formed, the ‘grey cardinal’ of 
the Kremlin, B. Beresovsky (a businessman who was close to B. Yeltsin’s family), 
lobbied the privatisation of the Channel One. As a result, Russian ‘public’ TV, ORT, 
was established. Th e notion ‘public’ in this title has been purely decorative, because 
51% of shares belonged to state enterprises and 49% were distributed between a num-
ber of private companies. One of the biggest shareholders was a bank owned 
by B. Beresovsky (Hoff man, 2002; Richter, 1999). 

Th e second private TV channel, Ren-TV, was launched in the similar way. Its 
founder Irena Lisnevskaya got president B. Yeltsin’s approval to start the new TV 
channel. Political and economic context of the epoch was plain. Russian govern-
ment at that time was in need of fi nance; obtaining fi nancial support was possible 
only with the help of ‘authorized’ banks. Th e above mentioned banks (about 10) 
together served the accounts of all the state organizations. All these banks were run 
by private persons. 

Th e year 1995 introduced a change. Bank owners received huge parts of state 
property in exchange for fi nancial support of the state (so-called second stage of Rus-
sian privatisation) (Gaydar, 1998; Nureev, 2003). One of the most important events 
of the time was support of B. Yeltsin and his policy at the elections 1996. B. Yeltsin 
would never have won the elections for the second time without such support. Th us, 
the biggest Russian fi nancial industrial groups were formed. Th ey got control of the 
most eff ective state enterprises; the most of the Russian media companies were affi  li-
ated with them. At that period the so-called oligarchs did not consider media as a source 
of income because the advertising market was weak. Accordingly, the media income 
was not comparable with the income from their main branches of businesses. 

One of the evidences of this function was the so-called oligarchies’ wars during 
the end of the 1990s. At that time the Channel One, which was controlled by B. Be-

Journal_3(4)_new.indb   38Journal_3(4)_new.indb   38 2010-05-05   15:10:122010-05-05   15:10:12



Russian TV market

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010) � � � � � � � � � � � � � � 39

resovsky, was confronting NTV channel, belonging to V. Gusinsky. Th e two oli-
garchs were supporting opposite political forces and used their media for support 
of respective election campaigns. B. Beresovsky was trying to lead to empower the 
Edinstvo party, affi  liated with prime minister V. Putin, while V. Gusinsky was sup-
porting the left  forces as led by former prime minister E. Primakov and Moscow 
mayor Y. Luzhkov.

Th e attitude of power to the media property (as well as to any property) was spe-
cial. Th e state considered media property as a privilege. Such approach is very typical 
for estate based society (Burtin, 1995). In other words, the privilege to own a TV 
channel was granted by the state. Only one channel remained independent of the 
state or oligarch capital: Ren-TV. It belonged to I. Lisnevskaya. However, in the end 
of the 1990s, due to fi nancial problems, Lisnevskaya was forced to transfer a part of 
shares to the possession of the state energetic company RAO ES.

In 1998 Russia was hit by the fi nancial crisis. Th e crisis led to the decay of adver-
tising market. For TV channels that was the reason to search for fi nance in the form 
of credits. Credits were obtained from state banks and companies in the form of 
gift s and privileges rather than credits in traditional understanding: NTV got the 
money from the state monopoly Gasprom, ORT – from state bank Vnesheconom-
bank. 

When V. Putin took power on the verge of 2000s, Russian governmental policy 
in media sphere and in business in whole rapidly changed. Th e state began to re-
deem the media power once given to oligarchs back in its own hands. All the com-
panies not acting loyally towards the current power were abolished or were imposed 
to change owners for more obedient ones. Th e same process happened in the soci-
ety: the state was starting the restriction of civil liberties. Both processes were linked 
together as civil liberties were given by the power as well as TV estate, but never 
became the result of people’s struggle. Th is phenomenon was described by 
Russian sociologist Y. Levada (Levada, 2005). According to his research data, 
people were granted liberties as gift s or presents. In the public mentality these 
liberties were depolarized. When the liberties were slightly restricted by the state, 
people became passive.

Estate sphere followed the same way. Th e property, which was also acquired as 
a gift , rather than according to market mechanisms, was required back while the 
society remained passive. So, in the beginning of the 2000s the state started the re-
placement of media property especially in the sphere of television. Such replace-
ment was realized by economical methods. In case of NTV channel the scheme of 
so-called ‘repayment’ was used: the creditor (Gasprom) required the debt back and 
fi nally became the main shareholder of company. Th is debt claim showed plain 
‘political selection’ as the Channel One had similar debts but was exempted from 
similar sanctions.

Th e state forced B. Beresovsky (already having fallen into disgrace) to sell his 
shares (49%), but offi  cial information about the new owner still was not publicized. 

Journal_3(4)_new.indb   39Journal_3(4)_new.indb   39 2010-05-05   15:10:122010-05-05   15:10:12



Ilya Kiriya, Elena Degtereva

40 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010)

Non-offi  cial information attributes them to R. Abramovich (Russian businessman, 
close to power and owner of Chelsea club) (Kachkaeva, Kiriya & Libergal, 2006). 
Th us, in the middle of 2000 the principally new structure of TV property was 
formed. Th e key owners became the state (directly) or state companies or at least 
oligarchs personally bound with political elites.

Channel One belongs to the state (51%) and non-offi  cially to R. Abramovich 
(49%). Channel Rossia, channel Kultura, information Channel Vesti-24 belong to 
state directly. Channels NTV and TNT belong to the state corporation Gasprom, 
and fi nally National Media Group (NMG) is the owner of Channels Ren-TV and 
Channel 5 now. Formally, the NMG belongs to Bank Rossia and insurance com-
pany Sogas, but the main shareholders of above mentioned companies are brothers 
Kovalchucks, close to Putin (ibid.).

Observing the affi  liation of Russian TV channels with power, we should note 
that the affi  liation is not clearly expressed in the cases of media group STS-Media 
(channels STS, Domashniy, DTV) and media group Prof-Media (channels 2 × 2, 
TV3 and MTV). Th e fi nancial enterprises group Alfa Group is one of the main 
shareholders and owners of Alfa Group are the part of the Russian political and 
economical elite. Th e main owner of Prof-Media is Interross, which belongs 
to V. Potanin (one of the oligarchs close to power). At the same time, STS-Media 
and Prof-Media own entertainment TV channels only. 

Hereby, tracking the relationships between the state and media owners, we could 
observe the evolution of state control of media. From direct state ownership or di-
rect fi nancial groups ownership we are passing to the state corporations’ ownership 
and non-direct ownership via pool of actors related with state power.

STATE AS AN AGENT OF MEDIA MARKET 

In this part we will consider the role of state as an actor on the market. Th e Russian 
state is simultaneously the regulator of the market, the main actor on the market 
and the biggest owner of infrastructure on the TV market (systems of broadcast-
ing). As we resume all mentioned above, the three types of control could be allo-
cated in the sphere of TV property:

• Type I: Direct control of TV companies’ ownership by the state (e.g., a com-
pany belongs to the Russian Estate Committee);

• Type II: Non-direct control via a state company (e.g., an owner of TV com-
pany might be a state corporation);

• Type III: Non-direct control based on informal affi  liations of TV company 
owner with power (this type emerged with the case of Yukos oil company and arrest 
of its head, oligarch M. Hodorkovsky) (see Tab. 1).

It appears that the majority of the TV channels could be correlated with the Type 
III, but according to the share of audience data the biggest part considered to be the 
Type I. It means that the biggest part of the advertising fl ow goes through the state 

Journal_3(4)_new.indb   40Journal_3(4)_new.indb   40 2010-05-05   15:10:122010-05-05   15:10:12



Russian TV market

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010) � � � � � � � � � � � � � � 41

and the state is the main and the largest actor on the TV market. Th e paradox of the 
situation is that the Russian state TV channels are getting the biggest part of their 
income from advertisement, while the advertising incomes of public TV channels 
in the European countries are strongly restricted (see Fig. 1).1

During the last decade the role of the state media became stronger: the new TV 
channels were launched and the state got more infl uence over the whole media 
market. In 1999 the new media holding VGTRK (TV channel Rossia, radio stations 
Mayak and Radio Rossii, TV channel Kultura and 89 regional TV stations accord-
ing to the number of administrative units of Russian Federation) was established. 

1 Average daily share (%) from 5.00 to 5.00 AM, week 2009.03.16–2009.03.22 (by TNS Gallup 
Media).

Table 1. Distribution of property in the Russian TV market

Channel Owner
Type of 
control

Affi liation
Average 

daily share1

Channel 1 State (51%), private 
owners (49%)

Mixed 
I, III

Direct state ownership; non-offi  cial 
affi  liation with Abramovich 

18.3

Rossia State media holding 
VGTRK

I Direct state control 18.5

Culture State media holding 
VGTRK

I Direct state control 11.8

Vesti-24 State media holding 
VGTRK

I Direct state control 10.8

Sport State media holding 
VGTRK

I Direct state control 12.2

NTV Gasprom Media Group II State monopoly Gasprom 13.3
TNT Gasprom Media Group II State monopoly Gasprom 16.9
Ren-TV National Media Group III Bank Rossia, insurance company 

Sogas, Severstal group, 
Surgutneft egas  

14.6

Channel 5 National Media Group III Bank Rossia, 
insurance company Sogas  

12,2

STS STS Media Group III Alfa group, MTG (Sweden) 19.2
Domashniy STS Media Group III Alfa group, MTG (Sweden) 12,2
DTV STS Media Group III Alfa group, MTG (Sweden) 11.9
MTV Prof-Media III Interross fi nancial industry group 11,2
2×2 Prof-Media III Interross fi nancial industry group 10.5
TV3 Prof-Media  III Interross fi nancial industry group 12.7
TV Center Moscow government I Moscow government 13.4

Source: Authors.

Journal_3(4)_new.indb   41Journal_3(4)_new.indb   41 2010-05-05   15:10:122010-05-05   15:10:12



Ilya Kiriya, Elena Degtereva

42 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010)

Centralization and transition of these channels under the VGTRK umbrella co-
incided with cancellation of regional governors’ elections practice and increasing 
control over activity of regional administration from the side of central power. Th e 
process abolishing autonomy of regional state TV stations was completed in 2002 
when TV stations lost fi nancial independence and became subordinated to VGTRK. 
(Before that, regional TV stations were under control of local authorities.) Such 
structure of VGTRK holding led to shaping the centralized type of broadcasting 
and oblivion of network structure. 

In 1999 VGTRK inherited the whole technical infrastructure of terrestrial 
broadcasting. Two years later this infrastructure was allocated at the separated state 

Fig. 1. Summarized shares of audiences in the TV chan-
nels with diff erent types of control

Source: Authors.

Fig. 2. Organisational structure of VGTRK Group
Source: Authors.

Journal_3(4)_new.indb   42Journal_3(4)_new.indb   42 2010-05-05   15:10:122010-05-05   15:10:12



Russian TV market

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010) � � � � � � � � � � � � � � 43

company RTRS (Decree of president: RF №1031, 2001). Since 2003 we observe the 
appearance of numerous new state TV channels under the VGTRK holding um-
brella (see Fig. 2). TV channel Sport was established in such a way at the frequency 
of former channel TV6, and inherited its broadcasting structure. TV6 belonged 
to B. Beresovsky and was closed due to political reasons.

Channel Sport is actually a propagandistic channel: the sport is viewed by the 
state as an element of national ideology and national pride. Free access for the audi-
ence makes the channel unique: that was the absolute nonsense for the European 
broadcasting practice. However, VGTRK management is planning to transform 
channel Sport to channel Russia-2 in 2010 because of the high expenses on sport 
translations. Th e new channel will be targeted for youth audience.

TV channel Vesti-24 was also established by VGTRK as one of the TV channels 
distributed via the cable broadcasting system. Another project of VGTRK was the 
children’s TV channel Bibigon. Since 2004 we could observe establishing of new TV 
channels, which were not subordinated by VGTRK but were built into the system 
of the state owned media and executed the propagandistic function. Th ey are: TV 
channel Russia Today (international English language channel launched in order 
to improve the image of Russia abroad), TV channel SPAS (religious TV channel), 
and TV channel Zvezda (propaganda of military and defense power, owned by the 
Ministry of Defense).

Th e state being the main actor on the media market remains the biggest owner 
and ‘quasimonopolist’ of transmission infrastructure. In the sphere of television this 
structure is represented by the state enterprises RTRS (Russian Radio and Television 
Broadcasting Network).  It owns 78 transition centers and 10 500 TV transmitters 
that count for approximately 86% of the infrastructure units. RTRS also owns 8251 
satellite transmitting stations. Th e satellite transmitting infrastructure is owned 
by another state enterprise called Kosmichaskaya Svyaz’ (Space Communications).

Th e system of technical translation and retranslation of broadcasting signal was 
inherited from the Soviet Union. Constructing such a system could be possible only 
in the totalitarian society with tax payers’ money. Th e current system presupposes 
centralized broadcasts of homogeneous content at least through the four TV chan-
nels. All the channels repeat their broadcasts according to local time-zones. Th e 
principle of centralized broadcasting which functioned from the Soviet period is 
not commercially-eff ective, especially for the country spread over 11 time zones. 
Nowadays it is infl uencing the eff ectiveness of transmitting management. TV infra-
structure that belongs to the state is the object of the state tariff  regulation. Th e 
absence of market mechanisms in pricing of transition service leads to the lack of 
fi nancing for all TV transmission in Russia. 

Th e fi nance assigned to RTRS by the state is not enough for modernizing tech-
nical infrastructure. Th e federal budget covers only 10% of funding at present, 
which is necessary for maintaining transmitting network in satisfactory conditions. 
In general 1.38 billion USD is needed for modernization of Russian TV transmit-

Journal_3(4)_new.indb   43Journal_3(4)_new.indb   43 2010-05-05   15:10:132010-05-05   15:10:13



Ilya Kiriya, Elena Degtereva

44 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010)

ting network (Kachkaeva, Kiriya & Libergal, op. cit., p. 77). Th e transmitting struc-
ture is ageing and needs to be renovated. At least 60% of all the transmitters in 
Russia have used more than 80% of their expectancy potential by now (Materialy 
kollegii Federal’nogo agentstva po pechati i massovym kommunikacijam (FAPMK), 
2005).

Th e state TV landscape is expecting the crucial changes which are planned until 
2015. Although the state committee does not make the decision about distributing 
channels in multiplexes, it is already clear that the fi rst multiplex will belong to the 
state TV channels. Th us, these state TV channels which are available today in the 
fee paid packages will become free. On the one hand, it could be a real chance for 
Russian TV broadcasting to become more diverse and social-oriented, but on the 
other hand, the above-mentioned social function will be blocked if these channels 
will be practicing any advertisement. Moreover, it will lead to the non-presidential 
domination of the state and to the dysfunction of balance between private and pub-
lic interests.

CONTENT MODEL

Diff erences between fi nancing models of state and non-state TV are not signifi cant 
as both follow commercial logics. Finally, the program fl ows are quite similar. Com-
mercial way of fi nancing (by income from advertising) on one hand, and serious 
limitations of socio-political and informational broadcasting, on the other hand, 
were the reasons for predomination of entertainment formats on Russian TV.

TV content on the state and non-state TV channels is homogeneous and enter-
tainment-oriented; it could be confi rmed by the fact of ‘repurchase’ of famous TV 
showmen, who migrate from non-state to state TV channels and back. A peculiar 
phenomenon: ideological and political themes are addressed in the recent enter-
tainment formats. Entertainment TV formats are very useful also for the promotion 
of sport themes and cultivation of ‘sport pride.’ Channel One’s TV shows “Zvezdi 
na ldu” (Stars on the Ice) constructed by the principle of celebrity sports competi-
tion started many years ago. 

Soap operas and feature fi lms are the main entertainment formats on Russian 
TV now. At least, 40–50% of all the broadcasting time on each state TV channel in 
2004 catered for mostly domestic-produced soaps and fi lms; approximately 15–
20% was entertainment: e.g., reality, talk-shows, music, concerts, etc. (Degtereva, 
2007). Th e tendency has remained through the years. Neutral entertainment pro-
grams are both profi table and politically safe for the broadcasting media, especially 
for commercial TV channels. Th e themes and the production of TV soap are re-
markable. Russian soap operas are predominantly produced within the genre of 
mini-serial (15–20 series). If such a mini-serial turns successful, producers con-
tinue with a new cycle. All costs are covered and all the risks emerging with low 
interest of audience are insured.

Journal_3(4)_new.indb   44Journal_3(4)_new.indb   44 2010-05-05   15:10:132010-05-05   15:10:13



Russian TV market

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010) � � � � � � � � � � � � � � 45

Criminal theme portraying workers of law-enforcement bodies on the one 
side, and businessmen (and bandits simultaneously) on the other side, dominated 
in the Russian soap operas in 2004. Th ereby the social signifi cance and positive 
aff ect of the power structures and simultaneously the bright stereotype of the 
‘dishonest way of making the money’ was demonstrated (Davydov & Seliverstova, 
2004). Content analysis in 2007 showed the substantial transformation of soap 
supply. Now the most important soap genre is melodrama (up to 50% of the 
general soap fl ow). Th e detective plot can be present in melodrama, but usually it 
fl ows into a parallel plot line accompanying the main story (Davydov & Dutov, 
2007). At least 12% of all the soap operas are devoted to crime or crime-related 
topics. Action takes place in Russia in at least 90% of soap operas (Kachkaeva & 
Kiriya, 2007).

Th e ideological function of the state TV implements specifi c restrictions of news 
broadcasting. Since the second period of V. Putin’s presidency the strong system of 
news regalement, limitation of covering certain events, blacklisted of ‘non-grata’ 
persons were introduced on the state (and even on the non-state) TV channels 
(Pribylovskij, 2006; Koltsova, 2006). Now, one year aft er election of V. Putin to prime 
minister, the above mentioned system is working without any changes. One of the 
striking confi rmations to the fact was utmost mild coverage of economic problems 
and fi nancial crisis in Russia in the fall of 2008 by information services of the state 
machine.

Up to 2009 spreading information on the economic crisis in Russia was forbidden 
for all the TV channels (especially for state TV channels). It was allowed to mention 
the world’s fi nancial and economic crisis – abroad – and echoes and consequences 
of the crisis in the Russian economy. However, any information about problems in 
Russia itself was strictly banned (in spite of the devaluation of national currency, 
bankruptcy of certain Russian banks, and increase of unemployment).

Th e refl ection of social reality in the newscasts also changed since 2004. As con-
tent analysis shows, in 2007 Russian TV news more extensively covered social prob-
lems, then came political problems (in 2004 the share of politics in the news was 
over 50%). Now the share of the social topic in the news is about 45% out of total 
quantity of all the plots. Further on follow economics (17%) and, last, the cultural/
ecclesiastical topic (12%) (Kachkaeva & Kiriya, 2007). 

Predomination of social-oriented messages is common not just for newscasts, 
but for weekly analytical programs and even for crime reports. However, it does not 
depend on the changes in the attitude of TV managers. Th e power is interested 
to pay more and more attention to social problems. Particularly, realization of pri-
oritized national projects (which are linked with the social sphere) and involvement 
of politicians into their execution (D. Medvedev, Russian president, being the prime 
minister, was supervising the national projects) became the reason for signifi cant 
and exclusive attention of TV channels to ‘social problems.’ It further infl uenced the 
content of TV news.

Journal_3(4)_new.indb   45Journal_3(4)_new.indb   45 2010-05-05   15:10:132010-05-05   15:10:13



Ilya Kiriya, Elena Degtereva

46 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010)

SOCIAL ROLE OF THE STATE AND ATTITUDES OF AUDIENCE

In this section we will examine social consequences and social prerequisites for 
supervising role of the state in the television sphere. Firstly, we have to stress that 
the modernizing role of the state within social life is rather typical for Russian au-
thorities. It clearly appeared in diff erent periods of the Russian history. According 
to research of the Russian economic mentality, not one reform in Russia (starting 
from Ivan the Terrible and Peter the Great) has ever been a result of natural institu-
tional development. On the contrary, every reform would be imposed by the state, 
bearing a violent character towards the people. Th e state at the same time assumed 
its major role in modernizing the society (Balabanova, 2001).

We will try to argue that the transformation of social attitudes and social repre-
sentations of the state’s civilized (enlightening) activity is a direct outcome of this 
civilized (enlightening) role. It further transforms society’s views on its own role in 
this system. Present passivity of the masses facing this state predominance becomes 
common response. Very marginal and not so popular social groups have been 
showing their political and social activity (e.g., through participation in restricted 
political clubs) but the people as a majority have never been involved in social de-
bates (even when this debate would be allowed). 

Th is attitude of people and the particular social structure could hardly lead 
to the public sphere construction in Russia. Th e public sphere in its classic Haber-
mas’ understanding never existed in Russia. In the 19th century (when English 
public sphere fl ourished, according to Habermas) 90% of Russian population 
(dominated by serfs) had neither political rights nor special needs in information. 
In addition, 62% of the population in 1914 was illiterate (Mironov, 2000). Accord-
ingly, Russian public sphere in the 19th century has been very narrow. Russian intel-
lectuals discussed actual political problems and possible paths of social develop-
ment in the printed media, but these discussions have been understood and read 
by a limited range of audience. Th ese paths oft en became themes for the Russian 
literature and further on the subject of discussions in the printed media. Th at is 
explained by the fact that the Russian writers of the 19th century were at the same 
time journalists and editors for the press.

In the Soviet period we cannot observe this public sphere as the state has been 
based (at least within the fi rst part of the 20th century) on physical rather than 
symbolic violence. In later Soviet times (starting from Khrushchev) we could trace 
two parallel public spheres emerging. Th is concept of the two parallel public spheres 
was fi rst brought in by Mattelart. He distinguished offi  cial public sphere from non-
offi  cial or parallel public sphere. Th e fi rst one is the monopoly of state propaganda. 
Th e society is excluded from this fi eld. Th e second one is the area where certain 
anti-Soviet groups of the nation construct their own press, their own mechanisms 
of self-expression, their parallel power and contribute to transformation of ‘offi  cial 
public sphere’ into ‘ritual public sphere’ where ideology is not really shared but 

Journal_3(4)_new.indb   46Journal_3(4)_new.indb   46 2010-05-05   15:10:132010-05-05   15:10:13



Russian TV market

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010) � � � � � � � � � � � � � � 47

becomes a simple habitude. Mattelart considers ‘samizdat’ (auto-publications), in-
ternational radio broadcasting, and illegal video-traffi  c from abroad, etc. as crucial 
elements of this parallel sphere’s constitution (Mattelart, 1995).

In the Soviet period the minority of people living in the parallel public sphere 
shaped from the so-called ‘dissidents’ and those sympathizing with them. As op-
posed to a Central European dissident who would be supported by the majority of 
socially active population, in USSR this stratum has not been really powerful. Th at 
is why perestroika has not become a real revolution provoked by social action but 
a simple reform imposed by the state. Th e so-called liberalization of TV and the 
press (‘glasnost’) has consequently been a state-promoted policy, changed consider-
ably the television and media landscape in Russia and imported a new westernized 
content (Paasilinna, 1995). But it has never considerably changed the social land-
scape and the social attitude towards television.

Sociologists distinguish two diff erent attitudes towards television and social life: 
locus of exterior control and locus of self-control. Locus of exterior control charac-
terizes people who are not adapted to new social conditions. Th ese people rely on 
the external conditions and perceive television as the social institution that should 
explain social life to them as it is and take care of them. Locus of interior control is 
typical for people who rely on themselves in solving their problems. For these peo-
ple television plays entertaining and pragmatic role of informing (Klimov, 2007).

Th e majority of population in Russia keeps the latter passive role, expecting 
television to resolve their moral problems. In our survey “Everyday television crit-
ics” we observed that the majority of people expect television to take care of their 
moral health. Th us television is seen as a state institute. Th at is why the unique 
resolution for violence problem on television has become the closure of all violent 
projects and tough censorship (Kachkaeva & Kiriya, op. cit.).

Grosso modo we can see the same existence of two types of media audiences: 
wide audience not involved into civil life and passively absorbing the propaganda 
(the same passive majority of the 19th century and of the Soviet period) and nar-
row socially active audience strata, discussing the political life, making own deci-
sions according to the range of obtained information. Th ese ‘majority’ (more than 
90% of TV viewers) and ‘minority’ (less than 10% of TV viewers) can be seen in 
diachronic.

Th e majority is manipulated by the state-owned media because it wants to be 
manipulated, it wants to assume political concepts, stereotypes, pre-fi ltered and 
sift ed opinions (cf. with fast-food) as it is much easier to think within the ready-
made concepts. At the same time the state allows the minority to keep their own 
media and their parallel ‘public sphere’ but on a unique condition not to invade into 
the mass political fi eld. We assist to re-creation of this second non-offi  cial parallel 
public sphere.

Russia has two societies and consequently two television audiences. For the fi rst 
one the state demonstrates its own mass power, dominates in content and news as 

Journal_3(4)_new.indb   47Journal_3(4)_new.indb   47 2010-05-05   15:10:132010-05-05   15:10:13



Ilya Kiriya, Elena Degtereva

48 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010)

it plays an active role in modernization. For the second one – the state builds infor-
mation ghettos and proposes entertainment. In these ghettos opposition mass-me-
dia could represent alternative opinions, alternative views, and alternative agenda 
of social life. But these opposition media are de facto also controlled by the state. 
Th e opposition TV channel Ren-TV is controlled by Y. Kovaltchuk, the friend of 
prime minister V. Putin. Th e opposition radio station Echo Moskvy belongs to state 
monopoly Gasprom. Th e opposition newspaper “Novaya Gazeta” is under control 
of A. Lebedev, Russian oligarch and deputy of Duma. Th ese information ghettos 
do not play an active role into widespread debates. Th eir unique role is to focus and 
marginalize opposition debates into really marginal, as led by the social groups 
insignifi cant in political life. Th ese two audiences have two diff erent views on soci-
ety, they are encountered with completely diff erent news agenda, and information 
intersections between them are very limited.

CONCLUSIONS

Th e Russian state-owned television is not a public service broadcaster. Th e popula-
tion does not play any role in fi nancing this television or governing it. Consequent-
ly the content strategy of the state television is the ‘push strategy,’ consisting of im-
posing certain symbols, representations and stereotypes to mass audience. But the 
‘push strategy’ is not just a consequence of totalitarian tradition (as some specialists 
would like to argue) but a model well corresponding to the core of Russian society 
and its institutions.

Th e main peculiarity of state TV channels on the one hand is the attempt to fol-
low the commercial logic, and to maintain a simulacrum of public service broad-
casting policy on the other one. Advertising became the main revenue of the state-
owned channels. Th e two channels directly owned by the state (Channel One and 
Rossia) accumulate up to 50% of television advertising market revenues. Th is factor 
strongly infl uenced the content of state-owned channels: they are directly oriented 
at entertainment, exactly in the same manner as the commercial private-owned 
channels.

On the other hand, the Russian government is opening new niche television 
channels broadcasting via cable networks predominantly in big cities. Th ese chan-
nels are socially oriented and not fi nanced by advertising. Since 2003 the state 
opened about 5 TV channels with mainly propagandistic aims: channel “Vesti-24” 
(news), channel “Sport” (promoting sports), channel “Zvezda” (promoting Russian 
army forces), “Russia Today” (English-speaking, promoting the image of Russia 
abroad) and “Bibigon” (for children). Probably some regrouping of these state-
owned niche channels will be possible aft er implementation of terrestrial digital 
broadcasting in 2015 will considerably change the landscape of state television.

Th e type of ownership does not play a crucial role in controlling news content 
of television: television news are hardly restricted and information policy is di-

Journal_3(4)_new.indb   48Journal_3(4)_new.indb   48 2010-05-05   15:10:132010-05-05   15:10:13



Russian TV market

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010) � � � � � � � � � � � � � � 49

rectly managed by the state administration (Kremlin administration and White 
House administration) via non-formal mechanism of control (from direct state 
ownership to state-companies ownership and to symbolical pressure on television 
private owners who have been replaced by friends of state leaders or loyal ‘oli-
garchs’). Th e predomination of commercial model of fi nancing the state television 
and constant intrusion of the state into news content formed a unique popular 
content model – entertainment content. Th is model is used equally by state-
owned generalist channels and private-owned generalist or entertainment chan-
nels. Th e state plays a triple role for television: it owns its infrastructure, it owns 
directly some television channels and it is a regulatory authority. At the same time 
the state as we showed it has a crucial mechanism of non-direct control of media 
ownership.

Th e paternalistic role of the state for television market (and production of con-
tent for state-owned channels) is explained by the historic tradition of modernizing 
and reforming function traditionally played by the state. Th is tradition always priv-
ileged two public spheres: offi  cial and non-offi  cial, the mass public sphere and the 
marginal one. Th e fi rst one has never been a veritable public sphere, represented the 
most passive audience and followed the government’s decisions. Th e second one has 
been very unsociable, isolated from the people and has never been really supported 
by mass population.

Th e fi rst public sphere corresponds to passive attitude of audience towards tel-
evision. It expects television to solve all their problems, take care of them and pre-
pare explanations for all aspects of social life. For this audience television is per-
ceived as a state institute. Moreover, for this audience the state proposes a wide 
variety of channels, fi rst and foremost, generalist channels. Th e second public sphere 
is very limited and is very pragmatic towards television and media in general. Th ese 
people want to analyze the obtained information and are not satisfi ed by ready-
made opinions. For this limited public sphere the state allows some ‘opposition 
media’ to exist and creates ‘information ghettos’ with a unique condition – not to in-
volve this public sphere’s opinions into the offi  cial and mass public sphere. As we can 
see, the Russian state policy towards television and Russian state television in whole 
is based on a social contract between the state and the second parallel public sphere 
including its opinion leaders.

ACKNOWLEDGEMENTS

Th e paper has benefi ted from comments by Nils Enlund, Department of Media 
Technology and Graphic Arts/KTH (Stockholm, Sweden); Greg Goldenzwaig, 
Journalism Faculty/MSU (Moscow, Russia) // JMK/SU (Stockholm, Sweden).

Partial fi nancial support of research: Swedish Institute http://www.si.se; in 
framework of international project “Media Management in Modern Conditions,” 
2008–2010, KTH (Stockholm, Sweden) – HSE (Moscow, Russia).

Journal_3(4)_new.indb   49Journal_3(4)_new.indb   49 2010-05-05   15:10:132010-05-05   15:10:13



Ilya Kiriya, Elena Degtereva

50 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010)

REFERENCES

Balabanova, E. (2001). Osobennosti rossijskoj jekonomicheskoj mental’nosti [Th e specifi cs of Russian 
economical mentality]. Mir Rossii [World of Russia], No. 3.

Burtin, Ju. (1995). Demokratija v Rossii: samokritika i perspektivy [Democracy in Russia: self-criticism 
and perspectives]. Obwestvennye nauki i sovremennost’ [Social sciences and contemporaneity], 
No. 2, pp. 40–51.

Davydov, S., Dutov, A. (2007). Kontent-analiz televizionnogo jefi ra, otchet o sociologicheskom issledova-
nii [Content-analysis of TV broadcasting: sociological research report]. Moskva: Fond “Obra-
zovannye media.”

Davydov, S., Seliverstova, N. (2004). Opyt kachestvennogo kontent-analiza teleserialov [Experience of 
quality content-analysis of TV serials]. Analytical report. Moskva: InterNews.

Decree of president: RF No. 1031 (2001). O sozdanii federal’nogo gosudarstvennogo unitarnogo pred-
prijatija [For establishment of state unitary enterprise]. Rossijskaja televizionnaja i radiovewatel’naja 
set [Russian TV and Radio transmitting network]. August, 13, 2001.

Degtereva, E. (2007). Changing programming strategies of state, public and commercial TV chan-
nels: Th e cases of Russia and Sweden. In: E. Vartanova (ed.). Media and Changes. M.: Media-
Mir.

Gaydar, E. (ed.). (1998). Ocherki jekonomicheskoj politiki postkommunisticheskoj Rossii (1991–
1997) [Essays of economical policy of post-Communist Russia (1991–1997)]. Moskva: Institut 
jekonomiki perehodnogo perioda.

Hlebnikov, P. (2001). Krestnyj otec Kremlja Boris Berezovskij [Kremlin’s father-in-Got – Boris Beres-
ovsky]. M.: Detective-press.

Hoff man, D. (2002). Th e Oligarchs: Wealth and Power in the New Russia. Public Aff airs, U.S.
Kachkaeva, A., Kiriya, I. (eds.). (2007). Rossiyskoye TV mezhdy sprosom i predlozheniem [Russian TV: 

between demand and off er], in 2 books. M.: Elitcomstar.
Kachkaeva, A., Kiriya, I., Libergal, G. (2006). Television in the Russian Federation: Organisational 

Structure, Programme Production and Audience. Report for the European Audiovisual Observa-
tory. Moscow: InterNews.

Klimov, I. (2007). Social’nye vyzovy ‘privatizirovannogo’ televidenija [Social choices of privatised TV]. 
In: Kachkaeva, A., Kiriya, I. (eds.). Rossijskoe televidenie: mezhdu sprosom i predlozheniem [Rus-
sian TV: between demand and off er], in 2 books. Moskva: Jelitkomstar.

Koltsova, O. (2006). News Media and Power in Russia. London: Routledge.
Levada, Y. (2005). Dvadcat’ let spustja: perestrojka v obwestvennom mnenii i v obwestvennoj zhizni. 

Nejubilejnye razmyshlenija [Twenty years later: perestroyka in public opinion and in social life. 
Non-anniversary thoughts]. Vestnik obwestvennogo mnenija: Dannye. Analiz. Diskussii [Messenger 
of public opinion: Data. Analysis. Discussions], No. 2, pp. 8–14.

Materialy kollegii Federal’nogo agentstva po pechati i massovym kommunikacijam (FAPMK) [Ma-
terials of Board of Federal Agency for Mass Media and Mass Communications – FAPMK]. 
5.11.2005.

Mattelart, T. (1995). Le cheval de Troie audiovisuel. Le rideau de fer à l’épreuve des radios et télévisions 
transfrontières [Th e horse of audiovisual Troy. Th e iron curtain and the test of radio and TV with-
out of any frontiers]. Grenoble: PUG.

Mironov, B. (2000). Social’naja istorija Rossii perioda imperii [Social history of Russia in the stage of 
empire]. St. Petersburg: Dmitrij Bulanin.

Nureev, R. (2003). Gosudarstvo: istoricheskie sud’by vlasti-sobstvennosti [Th e state: historical destinies 
of power-property]. Paper presented at the Internet-conference “Poisk jeff ektivnyh institutov dlja 
Rossii XXI veka” [Th e search of eff ective institutes for Russia in the 21st century]. Retrieved Oc-
tober 27, 2003 from http://ecsocman.edu.ru/db/msg/129880.html.

Journal_3(4)_new.indb   50Journal_3(4)_new.indb   50 2010-05-05   15:10:132010-05-05   15:10:13



Russian TV market

Paasilinna, R. (1995, May). Glasnost and Soviet Television; A Study of the Soviet Mass Media and Its 
Role in Society from 1985–1991. Finnish Broadcasting Company, Research report.

Pribylovskij, V. (2006). Vlast’ i SMI v pravlenie Putina [Mass media in the times of Putin’s presidency]. 
In: A.Verhovskij (ed.). Demokratija vertikali [Democracy of vertical]. Moskva: “Centr Sova.”

Richter, A. (ed.). (1999). Rossijskie sredstva massovoj informacii, vlast’ i kapital: k voprosu o koncentracii 
i prozrachnosti SMI v Rossii [Russian mass-media, power and capital: in discussion of concentra-
tion and transparency of mass-media in Russia]. Moskva: Centre “Pravo SMI.”

Journal_3(4)_new.indb   51Journal_3(4)_new.indb   51 2010-05-05   15:10:132010-05-05   15:10:13



Journal_3(4)_new.indb   52Journal_3(4)_new.indb   52 2010-05-05   15:10:132010-05-05   15:10:13




