Public service market? Commercial activities
of the Norwegian Broadcasting Corporation (NRK)'

Johann Roppen
VOLDA UNIVERSITY COLLEGE, NORWAY

ABSTRACT: In this paper the commercial activities of the Norwegian Broadcasting Corporation are
presented and discussed. The legal framework and political discussion is presented in the context of
media policy as well as competition at the national level and state-subsidies at the European (EFTA/
EU) level.

KEYWORDS: Norway, public service broadcasting, commercial, media regulation, law

INTRODUCTION

In 1996 the Norwegian Broadcasting Corporation (NRK) was transformed from
being a foundation into a limited liability company (Aksjeselskap). This is also the
preferred legal arrangement for commercial companies in Norway. Later on a series
of different changes were made to and by the NRK, bearing the resemblance of
transforming a previously strict regulated governmental agency into a commercial
player in the media market. For instance a subsidiary was established with the sole
purpose of generating revenue from commercial activities, the NRK was allowed to
sell advertising space in its teletext service as well as on its web pages, NRK was
introduced into the standard VAT-regime from 2003 and in 2007 NRK and partners
rolled out the first wave of Digital Terrestial Television (DTT) in Norway fitting the
NRK also with industrial ambitions.

NRK have partnered up with the TV2 and Telenor establishing the company
Norges Televisjon AS which are creating and will be running the network on a basis
of commercial criterions. The three partners have also established another company
called RiksTV which is supposed to run a pay-tv service on the DTT. According to
the regulations, NRK cannot participate in any advertising funded broadcasting in
Norway, but there are no limits to participate in pay-tv operations.

! The article refers to results from an ongoing project comparing the Scandinavian broadcasting
market. Head of the project is professor Anker Brink Lund of the Copenhagen Business School.

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2008) ISSN 1899-5101 ===sssssssssss 7§



Johann Roppen

These efforts being made raises a number of questions: What are the underlying
assumptions driving these changes? Is it a sort of modernisation of the traditional
public service, or is the intention to liberalise the broadcasting market? What re-
sults have these arrangements lead to? What kind of future does they indicate for
Norwegian broadcasting and the future of the NRK as a public service broadcaster?
In short: Are we talking about a shift in the media policy - or are these changes
more at the superficial level and not representing a deeper change?

A DEMOCRATIC CORPORATIST MEDIA SYSTEM

In a broader sense these issues and processes regarding the NRK are relevant also
for most other public service broadcasters in Europe. In Hallin and Mancini’s (2004)
model of media systems Norway is firmly located in the very corner of ‘democratic
corporatist’ media system, very close together with Sweden, Denmark and Finland.
A feature of the democratic corporatist system is the coexistence of a liberal free-
dom of the press combined with strong state intervention in the media — foremost
by direct ownership of broadcasting but the system of press subsidies is another well
known kind of media regulation being important in most of the Nordic countries
(Finnemann, 2006). But as Hallin and Mancini stress throughout their book, the
media systems are neither static nor internally coherent regarding the composition
of the specific media policies of the countries mentioned. They further suggest that
the 1950 to 1970 were the decades where the media systems had the most clear-cut
appearance. Can Norway still be regarded a democratic corporatist media system?
Or is the democratic corporatist media system in it self now changing?

The underpinning assumption regarding broadcasting in the Nordic countries
is strong governmental influence at the structural level, combined with a high lev-
el of autonomy in programming, and pluralism achieved by professionalism and
within expectations of internal pluralism. Different from the public service broad-
casting of continental Europe - also belonging to the democratic corporatist sys-
tem — the political parties have never had regulated inroads to the public service
broadcasting in Norway. The government and the parliament, the Storting, have of
course been in charge of the NRK when it comes to appointing the CEO and decid-
ing the broadcasting fee. And certainly there has been political difference regard-
ing the performance of the NRK when it comes to fulfilling the obligations of in-
ternal diversity. But the political parties have been relying upon the printed press
for disseminating their policy, and no serious efforts have been made to facilitate
a multi-partisan broadcasting system in Norway. Actually political advertising in
Television is still prohibited - in itself an example of the strong state regulation of
the media.

But in the 1970 it was clear that the system of the partisan press was in sharp
decline, in spite of efforts trying to reverse the development by the introduction of

80 ======ssssssas CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2008)



Public service market?

press subsidies from 1969 (Skogerbg, 1997). One might see the emerging independ-
ent journalism of the printed press in this era linking up with the ideas of independ-
ent public service broadcasting, strengthening the idea of professional journalism.
But still the largest media corporations in Norway have clear political affiliations,
among them the only surviving labour press chain in Europe. Still newspapers tend
to support the parties they traditionally have been affiliated with, and when hiring
editors political sympathies still matter (Bjerke, 2001; Roppen, 2003). It is quite
possible that these features of the Norwegian press make it somewhat different from
the other Scandinavian countries.

Here we will focus upon the commercial aspects introduced by the state owned
broadcaster NRK - which might indicate a drift towards the liberal corner of the
model - in which the US is the most extreme, and with the United Kingdom lo-
cated closer to democratic corporatist model.

As we shall see a number of efforts have been made suggesting a pathway to
a more commercially oriented future for public service broadcasting in Norway. We
will mainly study this by the way of looking at the Norwegian Broadcasting Corpo-
ration rather than look at the full scope of broadcasting in Norway - but compari-
sons are still necessary.

Furthermore, we will look mostly at how the NRK approaches the new multi-
media arenas as these markets yet have to be clearly defined as realms of public
service media — or not. Leaving them effectively for the market only to decide.

THE BROADCASTING MARKET OF NORWAY AS OF TODAY

The NRK was established in 1933 when the Norwegian Government bought private
stations and formed the Norwegian Broadcasting Corporation (Halse, @stbye,
2003). There are three other large media companies in the broadcasting sector, and
all national channels are being part of larger, transnational media corporations with
clear cut commercial ambitions and obligations. There are no direct links between
the media corporations and political, religious or civic groups.

The NRK is still by far the largest broadcasting corporation in Norway when it
comes to market share and annual turnover as demonstrated in the table below. The
annual turnover of the NRK is double that of the main competitor TV2. The Public
Service Broadcasters in Norway are besides the NRK the main channels of TV2, P4
(radio) and Kanal24 (radio). NRK is the only broadcaster funded by the broadcast-
ing fee. The other PSB channels are all funded by advertising. The Public Service
obligations for the PSB advertising channels are stated in contract with the govern-
ment. The most important, and costly, feature of these obligations are the demand
of running a news department of its own. Naturally this mix of traditional, political
obligation and the new contractual obligation of what public service broadcasting
is supposed to have caused a number of different concerns (Syvertsen, 2001).

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2008) ==s=ssssmmmmnns Q]



Johann Roppen

The number of TV and radio channels are generated from the criterion of ‘being
available for most Norwegians by cable, satellite or ground networks. Channels be-
ing only available on the Internet or the emerging DTT are not counted. It seems
clear that the number of channels will increase when these new modes of distribu-
tion become more common.

Table 1. The largest players in the Norwegian broadcasting market

Company NRK TV2 MTG SBS
PSB PSB Comm; ggilfl(aTdYo); Commercial
Funding Broadcasting fee Advertising Advertising | Advertising
oty | e[ g e,
Chanmets (2007) § - i ’
Radio channels (2006) 8 1 1 -
evsion (005 . - Y .
et a | s
Owners Thgj\?;gfﬂiﬁ and A_pf::ﬁi MTG (Sweden) SBS (Lux)
Revenues 2005 (NOK) 3.647 mill. 1735 mill. Ur;‘?icii’f;d(r(;rgg; 547 mill.

Source: Medienorge, University of Bergen (medienorge.uib.no)

WHY A COMMERCIAL SHIFT OF THE NRK?

The commercial shift of NRK was introduced and promoted by the former CEO
Einar Forde in the years NRK faced competition in the national market. Former
CEO of the NRK Einar Forde was a high level politician in the governing Labour
Party (Arbeidarpartiet), serving several times as minister and being the vice-chair-
man of the party. He surprisingly stepped down from politics and declared that he
would apply for the job as CEO of NRK - and got the job as all other possible ap-
plicants considered it a done deal. Forde served as CEO from 1989 until 2001.

In his years as CEO the NRK for the first time faced full frontal competition on
national television and radio (1992-1993). The NRK faced the competition by a se-
ries of changes in the programming of Television — making the schedule a strategic

2 Telenor owns 45% of A-pressen by January 1, 2007.

§2 ==ssssssssssss CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2008)



Public service market?

tool for keeping the viewers. In 1993 the radio operations of NRK was transformed
into a three-channel system based upon a strategic analysis of the composition of
the audience and at the same time facing the competition from the new commercial
channel P4. NRKs proclaimed goal was to be number one in all of the three seg-
ments: The all-round traditional audience, the urban and cultural elite and the
young and modern ones. In 1996 a second television channel, NRK2, was
launched.

The Internet was introduced as a new medium for the NRK (1995), the NRK was
transformed into a company with a limited liability (1996) and in 1997 established
a subsidiary, NRK Aktivum AS, designed from the start to compete in a commercial
market. In 1999 the NRK was allowed to sell advertising slots in its teletext-service as
well as its webpages. A regime of sponsoring programs, a sort of advertising light, had
already been established and later was targeted specifically towards sports programs.

Further underscoring the commercial twist of the NRK the company was in-
cluded in the VAT-regime from 2003 - something Forde and NRK had been asking
for since 1997.

In an article in the internal newspaper Tidssignalet Forde quoted results from
a survey among employees in the NRK where being ‘commercial’ was reason for
feeling embarrassment by the NRK. The survey was conducted as part of a design-
program for the NRK, and one was looking for the core-values of the broadcaster.
Forde took leadership in this matter. He stated that the future of the NRK was best
ensured by entering new parts of the value chain. Both because new players were
eager to marginalize Public Service Broadcasting, but also because programming
being the traditional realm of Public Service Broadcasting such as children, educa-
tion, culture and news now was facing increasing competition. Finally Forde point-
ed towards the BBC, as an example of how things were done these days.?

One might ask whether the future of the Internet as Forde portrayed it really had
to be all-commercial? In other European countries one has seen how the Public
Service Broadcasters have received instructions from their government for entering
the Internet, though there has been a number of controversies, mostly regarding
competition issues (Aslama, Syvertsen, 2006).

What was the backdrop of these efforts turning the NRK into a commercial-like
player? It seems clear that the ideas and suggestions were put forward by NRK itself,
and very much from the top. CEO Ferde brought forward a number of ideas and
predictions about the future of the NRK - some of them probably having the effect
of creating consensus upon safeguarding the future of the NRK. NRK had sug-
gested that the costs of digitizing the operations of the NRK would be huge. The
costs in sports programming were surging. The future of the broadcasting licence
was at stake. At one point Forde suggested that the NRK might become a pay-chan-

3 ‘Kommersielt,; comment by [former CEO of NRK] Einar Forde in Tidssignalet [Internal newspa-
per of the NRK], 9/1999, May 20, p. 2.

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1(2008) ===wsssssmmm=s 89



Johann Roppen

nel. In Forde’s last years in charge the NRK suffered from severe economic trouble
and almost 10% of the employees had to leave the NRK. All these circumstances
probably made it easier for the politicians to accept the ideas brought forward for
improving the financial situation of the NRK.

Furthermore in 1999 it was not at all clear to the politicians, the general audience
or the NRK itself whether the drop in market share of the audience had come to
a stop or whether the drop would continue. This latter possibility was the one to
expect as this had happened in both Sweden and Denmark as commercially fi-
nanced channels were introduced in the media market.

Still, following Forde’s argument, the commercial activities should be performed
by the subsidiary, NRK Aktivum AS. Interestingly, in the discussion between Nor-
way and the EFTA Surveillance Authority (ESA) these issues in 2006 still seemed to
not have been resolved as the Ministry of Culture and Church Affairs in a letter to
ESA stated that ‘the remaining commercial activities carried out in the NRK [...]
will be transferred to the subsidiary company NRK Aktivum as of January 1, 20074
Separate accounts facilitating transparency would also take place from this date.
One might say that it lasted 10 years until the NRK and the Ministry understood
how to comply with business law.

In February 2007 the ESA closed the original complaint put forward by TV2
regarding state subsidies of NRKs teletext and Internet-operations. But a number of
the issues raised by ESA will be dealt with in a white paper prepared by the Ministry
of Culture and Church Affairs in Spring 2007. A more precise definition of the
public service mission of NRK and an accounting system for making the costs con-
nected to the public service mission transparent will be important issues discussed
in the White paper.”

As the NRK more and more took the shapes of a competitive media corporation
it was a good fit when the transformer Forde was followed by a former politician
turned CEO of an insurance-company: John G. Bernander. He basically ran a tight
ship focussing more upon good operational results — also in a financial respect —
rather than going for the big changes of the organisation. This also was necessary as
the NRK had large deficits the last years with Ferde as CEO.

WHAT KIND OF COMMERCIAL SHIFT?

What does commercial means in this context — and what kind of shift are we talking
about?

We have seen how the NRK and Forde thought of this by establishing a subsidi-
ary, NRK Aktivum AS in 1997. This is a familiar thing to do for commercial players,

% ‘Subject: State aid - financing of NRK; letter from the Royal Ministry of Culture and Church
Affair to the EFTA Surveillance Authority, November 13, 2006.
> Ibid.

g0 ==swswsssswsss CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2008)



Public service market?

but it was only after the transformation into a company with limited liability this
had become a convenient way for NRK to do things. The restrictions resting upon
the NRK for establishing subsidiaries were not applied to the subsidiary, and NRK
Aktivum AS in its 10 years of operations have been involved in half a dozen other
companies. In a parallel move the main competitor TV2 also have diversified by
establishing a number of subsidiaries in such diverse fields as sports clubs, visual
presentation technology for television, sales of advertising and a plethora of web
services and web channels.

The media corporations in recent years entering the new Internet markets do so
from a number of different points of departure when it comes to market structure.

Generally speaking the NRK has a strong footing in the broadcasting markets
when it comes to production of programs and channels. Resources and knowledge
gained from these markets is the most valuable assets for the NRK when entering
new multimedial markets.

Being a market leader in broadcasting one should expect the NRK to have
a strong position when entering the Internet. But one might as well from the outset
make it clear that the NRK has all but reached a dominant position on the Internet.
The largest players in this market in Norway are other media companies.

STRATEGIC OPTIONS FOR ENTERING THE INTERNET

Entering an entire new market will for most companies mean diversification: One
keeps up activities in the established markets as one enters a new one.

For the NRK entering the Internet was done very carefully and by spending very
little money. This was claimed by NRK to be an advice from the EBU. Approaching
2000 NRK first launched and later killed big ambitions for becoming the major net
company in Norway. The financial trouble connected to changing to digital produc-
tion technology for broadcasting proved to be very costly, effectively hindering the
plans for growing big on the net.

NRK has adopted a strategy of diversity when it comes to programming. From
the dual-channel system with one television channel and one single radio channel
in 2008 NRK will have no less than 3 television channels and more than 15 radio
channels - a number of them being available both on the Internet and on-air — and
some of them available only on the Internet. The adoption of new modes of distri-
bution of radio signals is a perfect example of the blurring of concepts: In this re-
spect the Internet might be considered a distribution channel only - while in other
respects the Internet is a new media in its own right.

COMPETITORS IN MULTIMEDIA MARKETS

During the last 20 years the publicly listed media corporations of Norway have
experienced a strong growth in terms of scale and scope accompanied by a growing

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1(2008) ===wssssmmm==s g



Johann Roppen

tendency to media concentration being sought, hindered by the introduction of
a law against media concentration being put into effect in 1999. The law did not
cover the field of Internet or other multimedia leaving this for the market - for the
time being.

While entering multimedia markets the NRK faces competition from three
kinds of markets with major players being all but unfamiliar to the NRK. Struc-
turally one might consider the markets different as their point of departure are
different:

« competition from the broadcasting market,

 competition from the distributor,

o competition from print media companies.

The kinds of competitors mentioned here are to the greatest extent overlapping
the NRK when it comes to the structure of operations. Competition from the com-
puter industry and global players such as Google or MSN will not be accounted for
here. Though it is noteworthy that one Norwegian company has established a serv-
ice of its own facing Google: The service Sesam (www.sesam.no) is an effort to pile
resources being available within the media company Schibsted in order to create
a service dedicated to make better searches for Norwegians.

The competitors should be evaluated according to their strength in different seg-
ments of the value chain, overall financial strength, regulatory restrictions and pos-
sibilities and current and future relation to the NRK.

COMPETITION FROM THE BROADCASTING MARKET

Although local radio and television stations outside the NRK were established in
1981, only in 1992 a national commercial broadcaster, TV2, was established. The
following year a competitor in the field of national radio, P4, was established. Two
commercial television channels being launched in 1988 never could challenge the
NRK, even though they are still in operations (cf. Table 1). There were a number of
reasons for this late introduction, but effectively the NRK had plenty of time to
analyze changes in other countries and to plan how to face the new competitor. And
the NRK did so quite effectively from the start on (Bastiansen, Syvertsen, 1994). In
its first years of operation the markets share of both TV2 and P4 grew fast. The NRK
dipped from 90 to a 40% market share in television, but ever since there has been
only minor changes for the two largest channels in Norway. A similar development
took place in the radio market with the NRK keeping a market share of approxi-
mately 50%.

One has in some sense reached and upheld a duopoly market situation with the
state owned public service broadcaster keeping the lion’s share of the market in the
radio and television market. This makes the Norwegian Broadcasting Corporation
(NRK) the only Western-European state owned broadcaster which has managed to
keep its number one position in the television market after commercial competitors

96 ======ssssssss CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2008)



Public service market?

were introduced in the market. The main point here is that no matter the reason
why the NRK has been able to uphold its leading position, it was a strategic goal
from the start and in general the new market situation has been remarkably stable
the last 8-10 years. This is pretty much what one might expect from a duopoly
market structure (Hotelling, 1929). Along the road the two companies also have
had joint operations such as sharing rights to sports programmes. Today the NRK
is cooperating with MTG on sports rights, as the Telenor joined efforts with TV2
acquiring the rights for Norwegian football.

A number of studies also suggest that the NRK and its main competitor TV2
are very similar to one another in such programming issues as the mix of news
stories in the main news programme (Waldahl et al., 2002). This is of particular
importance as in its licence the TV2 was obliged to establish its own news depart-
ment - promoting the media policy goal of promoting diversity. From 2009 this
might change as the licence of TV2 is up for renewal and the TV2 have declared
that it wishes to be freed from the Public Service obligations and turn into a pay-
channel - leaving ground for NRK to once again become the Public Service Broad-
caster.

One might say that the NRK has a strong and stable market position in its most
important field of operations, thus being able to look into new markets for new op-
portunities — and threats. When it comes to multimedia operations the TV2 in
terms of audience penetration have reached a larger market share than NRK.

COMPETITION FROM PRINT MEDIA COMPANIES

For a broadcaster print media companies have always been some kind of competi-
tor. As broadcasting emerged, the printed press was worried about competition
brought by the new electronic medium, and banning advertising in state owned
broadcasting was not contrary to the interests of the press.

Norway has been an outlier in the sense that the printed press has had a very
strong position both when it comes to political support and economic status. The
major media corporations in Norway sprung out of the printed press and its free
market mode of operation with few governmental restrictions and a business being
ripe for restructuring lead to the establishment of three fast growing media corpo-
rations in the 1990. The sales of newspaper reached its top level later than in the
other Nordic countries, continental Europe and Great Britain but the last 20 years
sales of Norwegian printed newspapers have been at a world top level - together
with other developed and rich nations such as Finland, Japan and Switzerland. As
the TV2 was established, important media knowledge as well as capital were trans-
ferred from print based companies into the new television channel, as the major
print corporation, Schibsted, also became a major partner in establishing TV2.
Schibsted later on has emerged as an international player in the field of free news-
papers by rolling out the concept of 20 minutes’ in a number of countries, but also

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2008) ==ssssssssmuuun §]



Johann Roppen

as an important player in the field of online advertising based upon its hugely prof-
itable operations in Norway carried out by its subsidiary Finn.no.

The printed press have traditionally been connected to a partisan system, and
the arrangement of the press subsidies and VAT-exemption was introduced and has
been maintained for the reason of supporting political diversity in the press. Still
today the only social democratic press group in Western Europe, A-pressen, is run-
ning in Norway, with the Norwegian national union of trade unions (LO) as one of
the two major stakeholders. Today A-pressen also is one of the two major stake-
holders in TV2, together with the company Egmont of Denmark.

The main competitors of NRK in the field of new media are foremost newspaper
based websites, benefitting from the brand values of the largest newspapers as well
as news operations of the main printed press. In the last two-three years these news-
paper websites also have reported a surge in advertising revenue, making further
expansion and allocation of resources and ambitions very likely. In contrast to this
Krumsvik (2006) reports that newspapers are quite reluctantly adopting the Inter-
net, and mostly do so as a defensive move.

The NRK has never been able to rival the strong position of the newspaper web-
sites. Actually the newspapers are expanding their web content into the traditional
realms of broadcasting by offering video casts and other kinds of live-coverage.

COMPETITION FROM THE DISTRIBUTOR

The political arrangement of broadcasting in Norway was to let the state owned
telecom Telenor (previously Televerket) run the technical distribution of radio and
television. This made sense as Telenor was in charge of virtually all activities in the
telecom-sector for decades. In the 1990s the telecom sector was liberalized, and
Telenor was floated at the stock exchange in December 2000 and is listed on the
Oslo Stock Exchange and Nasdaq of New York. But still in 2005 the Norwegian
government kept a 54% share of the company. Telenor has grown into an important
player in the global mobile telephone market and through its presence in a number
of emerging markets in Eastern Europe and in Asia has grown to become a very
successful company.

In the broadcasting market the Telenor is omnipresent when it comes to distri-
bution, being it analogue terrestrial television, cable, satellite or the digital terres-
trial television network currently being rolled out. Also in the adjacent fields of
broadband access and mobile networks the Telenor is the dominant player in Nor-
way. Of special interest in this respect is the fact that hitherto the companies sup-
plying access to the Internet are by far more able to make a profit from the use of
Internet, as opposed to content providers who only recently have been able to cov-
er their costs by advertising.

Being hugely profitable in the fields of distribution, Telenor is also inching into
the broadcasting link in the value-chain in a number of ways: By programming its

98 ===sssssssssss CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2008)



Public service market?

satellite and cable broadcasting operations, by acquiring sports rights alone or in
partnership with TV2 and by acquiring a large share in A-pressen and thereby get-
ting a good hold of, though not controlling, the TV2. The cooperation between TV2
and Telenor is also further underscored by the fact that the Telenor subsidiary Ca-
nal Digital is the sole satellite distributor of TV2 - making the competitor Viasat
lacking a vital channel in the Norwegian market. On the other hand Canal Digital
does not convey the TV3 as this channel and Viasat both are part of the corporation
MTG.

The NRK has witnessed the transforming of a long time partner from being
a vehicle in the communication politics of the Norwegian government into carrying
all features of an international telecommunications corporation - and still being an
important partner with the capacity to challenge the NRK - and with few political
tools being at hand for stopping the Telenor. As a sign of the times, the previous
CEO of the NRK, Einar Forde entered the board of directors of Telenor once he
stepped down from the chair of the NRK.

REGULATING PUBLIC SERVICE MULTIMEDIA

Aslama and Syvertsen (2006) have mapped the possible policy responses to public
broadcasting and new technologies. New technologies in this respect are Digital
Television as well as Internet. Limiting the scope of this section to the Internet it can
be demonstrated how the NRK have enjoyed few restrictions and received support
in its multimedia activities.

Allow Oblige Restrict Support Protect
Response by | Yes: Yes: No: Yes: No:
Norwegian | By non- By regulating By the broad- | By non-
media policy |regulation the charter casting fee regulation

Figure 1. Public broadcasting and new technologies: policy responses for the NRK

Allow and protect: New media has to a very little degree been regulated. The
1999 law regarding concentration of ownership has not been put into effect in the
field of digital media, thus the NRK - and all other players — are free to enter the
market. On the other hand, NRK enjoys no special privileges in the multimedia
market: There is no protection of the NRK in this field. In one specific field, adver-
tising on teletext, regulation was changed or made specific giving NRK room for
selling advertising space. Teletext and Internet thus have been defined as non-
broadcasting activities, thus the broadcasting act forbidding advertising in the NRK
has been bypassed.

Oblige: The charter of the NRK has been changed, making room for activities in
the multimedia field. Together with teletext, the Internet is ‘another’ kind of activ-
ity, but the charter suggests that the way NRK should enter these markets is like

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1(2008) ===wwssmmmm=s=s g0



Johann Roppen

a public service broadcaster. Since the content of the charter is to be decided by the
minister of culture, one might consider this a sort of obligation for the NRK to
enter these kinds of markets.

Restrict: It is hard to see how the NRK is restricted from entering multimedia
markets, but that might change. The main competitor in the field of teletext is
TV2, and TV2 has claimed that the NRK is benefitting from illegal subsidies since
income from the broadcasting licence is funding the multimedia operations of
NRK. The claim was presented for the EFTA Surveillance Authority (ESA) in
2004, but in February 2007 the case was closed without any infringements being
uncovered.®

Support: In some years parts of the broadcasting licence have been specifically
targeted to fund the digitalization of the NRK. The funding at least indirectly sup-
ported the Internet activities of the NRK as content more easily became available
for a digital platform. Further the relaxation of the commercial activities of the
NRK when it comes to advertising on teletext and Internet and sponsorship made
it possible for NRK to fund digital operations.

In short, the Norwegian media system has strong links to the political system
and the state - both when it comes to broadcasting, press and telecom. Taking stock
of the options being available and the responses given - it seems clear that the NRK
have received heavily support from the government side when it comes to enter new
digital markets.

TELETEXT AND INTERNET: NOT PUBLIC SERVICE MEDIA

At one point the NRK differs sharply from the other Nordic public service broad-
casters. The NRK has since 1999 been allowed to sell advertising on the Internet and
on their teletext service. In its first years of operation from 1933 until 1940 the NRK
carried advertising in radio. The Germans closed down advertising once Oslo be-
came occupied in April 1940, and after the war advertising was not started over
again.

The decision to allow advertising in teletext was made by the Storting in 1999
and put into effect in 2000. There was an ordinary hearing prior to the change of
media policy, but it has been very hard to find critics discussing the principal change
for NRK leaving its non-advertising policy. As a competitor the TV2 was against
advertising, the Norwegian Competition Authority also was negative, and the Om-

6 According to a Norwegian media news site the case was closed by ESA in February 2007. But
according to the communication between the Norwegian Government and ESA, the whole system of
the funding of the NRK needed a closer review. The Ministry wrote in a letter of November 11, 2006
that some of the issues raised by ESA were ‘of significant political importance with potential great
impact on the future of the NRK’ The Ministry of Culture and Church Affairs hence planned to pre-
pare a white paper for the Norwegian Parliament (Stortinget) discussing these issues.

§) =====wssss==== CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2008)



Public service market?

budsman for children also was critical. Childrens pages on teletext thus were to
carry no advertising.

The government at the time was led by the Christian Peoples Party in a coalition
with the Agrarian Party as well as the Social Liberal Party. These three parties were
far from having a majority in the Parliament, but when it came to the voting the
Social Democratic Party supported the suggestion. What were the arguments
brought forward?

The novelty in the suggested arrangement was to define teletext at not being
‘real’ broadcasting, though, one had to admit, it was very closely linked to television.
The main argument for this view was that teletext was a medium dependent upon
active input and choice from the individual viewer, and this was another kind of
activity than traditional television.

When it comes to the facts in the case it was assumed that the economic signifi-
cance of advertising on teletext were assumed to be small. What seems to be the
crucial argument was that this was a means to let NRK enter a digital, converging
future, and this was a helping hand in a situation where the NRK was facing deficits
and lay-offs. There were no strings attached to the advertising money - they were
supposed to strengthen the NRK in its public service activities.

But still the NRK was surrounded by a political rhetoric of non-advertising —
both before and after the allowance of advertising in Teletext.

As of today, the company Media Total sells advertising for the teletext of NRKI,
NRK2 and TVNorge. On their webpages the company puts forward arguments for
advertising on teletext: 91% of the Norwegian population has access to teletext on
NRKI, every week more than 2.3 million viewers are watching teletext — making
teletext a larger medium than the largest website in Norway. TV2 is still the main
competitor of NRK on teletext-services, and according to TV2s financial statement
for 2005 there were 1.9 million unique visitors to the TV2 teletext services.

There are some differences in the advertising environment for teletext on the
NRK as compared to the commercial channel TVNorge. AS the NRK teletext is
information heavy, for instance carrying quotes from the Oslo Stock Exchange as
well as job openings and public information, the TV Norge teletext carries more
entertainment oriented services such as cinema, health-issues, SMS-services and
services of an erotic character.

PERFORMANCE AS A COMMERCIAL PLAYER

Forde wanted NRK to be proud of their ability to make money. In the strategic plans
for the years 2002-2006 the NRK expected the revenues from commercial activities
to reach the 10% mark. This goal proved to be all but impossible to reach. Actually
today the NRK is just as dependent upon the revenues from the broadcasting fee as
it was 15 years ago. The broadcasting fee has contributed to more than 90% of the
revenues for every year — except when the NRK has received extraordinary incomes

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1(2008) ==s=ssssmmmnnns (]



Johann Roppen

due to sales of property and a compensation received from the government because
of the changes in the VAT-regime.

This is puzzling as the revenues of the subsidiary NRK Aktivum AS has been
growing very strongly since 2000. In 2000 the earnings of the company were 34 mil-
lion NOK and later have grown steadily the following years, reaching 176 million
NOK in 2006. The same year the company transferred 106 million NOK to the
NRK. The figures are presented in Table 2.

Table 2. NRK Aktivum AS 1997-2006. Revenues and amount transferred to NRK (NOK)

1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006

Revenues 6 19 39 34 49 69 107 125 139 176
Transferred to NRK 9 23 31 67 88 93 106

Analyzing the activities of the NRK Aktivum AS as presented in its annual re-
ports, the portfolio of activities has not been stable. For instance the sale of TV-
programmes was transferred back to NRK in 2004. But NRK Aktivum instead took
control of the sponsoring activities the same year. The products being part of the
portfolio of NRK Aktivum AS have been the sale of CDs and DVDs, spin-offs (li-
censed products) and interactive services such as SMS-based programmes and
competitions. From January 1, 2005 the company decided to take charge of the
advertising on NRK.no. This kind of change makes it hard to analyze the develop-
ment of NRK Aktivum AS.

NRK Aktivum has declined to reveal the exact compositions of its revenues — in
itself this is a shift from the traditional openness surrounding the NRK, being a pre-
requisite for an open discussion on public service broadcasting. But in the big pic-
ture the total revenues of the NRK in 2005 was 3.700 million, and the activities of
NRK Aktivum AS consisted of less than 5% of this amount.

CONCLUDING REMARKS

As has been demonstrated, the underlying assumption driving the changes towards
commercialisation of the NRK has been all but unfriendly towards the concept of
Public Service Broadcasting in general and especially NRK. Within the new com-
mercial framework the NRK has asked for and received a substantial degree of
freedom in its operations, maximising the benefit from being a commercial player
and still maintaining the broadcasting fee as well as the market shares at a high
level. The changes probably made the NRK act and think in new ways, turning the
organisation into one accustomed to competition. In a 1997 comment a Norwegian
media professor assumed that the NRK would not be able to raise the needed po-
litical and thereby financial resources needed to transform the company from ana-

) =s=ssssssssssss CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2008)



Public service market?

logue to digital operations.” In hindsight he clearly underestimated the political
willingness to support the NRK.

The numerous changes being made in the institutional arrangements for the
NRK might look like efforts made to make the company become a more market-
oriented player - they could even be considered rigging for a sell-out by the govern-
ment. But looking closer into the intentions of the changes as well as the long-term
media political stands it seems clear that all changes are all about safeguarding the
NRK as a state owned company and with an important role to play also in the future
of the Norwegian media system.

In relation to the Hallin and Mancini’s model one cannot say that the changes
introduced in Norwegian Broadcasting Policy should cause a change in the model
or the general description of the corporatist democratic model. Bearing in mind
that the changes have been brought forward by and within a system of an interven-
tionist media policy and with a state controlled telecom company as a major player,
one truly should make the conclusion that both the democratic and corporate per-
spectives are alive and kicking.

SOME NOTES ABOUT THE FUTURE

A few notes should also be made regarding future dilemmas and challenges for the
NRK.

« The DTT network is to be operated by the NRK, TV2 and Telenor. This is not
a foolproof investment, though it is supposed to make distribution of broadcasting
a cheaper operation. But this is an operation one of its kind, and NRK and TV2 does
not have experience from running this kind of operations - thus one must expect
problems. How grave they might be are hard to tell in advance.

« As teletext in 1999 was defined not being part of public service broadcasting,
one made room for the NRK selling advertising on the teletext — and Internet. But
thus one also cut one self off from spending heavily upon building a public service
Internet. It is possible that the outcome of the discussion of the white paper might
be that teletext and Internet might be reintroduced as being relevant channels for
public service content after all.

o A number of efforts have been made to enhance competition in the broadcast-
ing and telecommunications market in Norway, but still one sees how the tradi-
tional state controlled or politically affiliated actors remain dominant, even though
market regulations, at least in theory, have been lifted. Telenor has evolved into
a behemoth - making them a matter of national pride abroad - and a matter of
concern as the Telenor is virtually present in all sectors of the digital distribution
of communication. Processes that could introduce new arrangements of Telenor —

7 ‘Kun reklame kan redde NRK; interview with professor Rolf Hoyer in Dagens Neeringsliv, No-
vember 11, 1997, p. 35.

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1(2008) ===wsssssmmnns (3



Johann Roppen

such as breaking the company - being it from a market or regulatory strand - will
surely be important for the NRK as Telenor is its main partner. But one cannot rule
out that also NRK might be changed as a result of such deliberations. The Progress
Party (Framstegspartiet) in its programme has declared that it wants the NRK to be
sold, and this party might seize power after the 2009 elections.

REFERENCES

Aslama, M., Syvertsen, T. (2006). Policies of reduction or renewal? European public service broadcast-
ing in the new media era. In: Radio, TV & Internet in the Nordic Countries: Meeting the Challenges
of New Media Technology. Nordic Media Trends, 9. Gteborg: Nordicom, pp. 29-42.

Bastiansen, H.G., Syvertsen, T. (1994). Towards a Norwegian television history. In: Nordic Television:
History, Politics and Aesthetics. Kobenhavn: Universitetet, pp. 121-154.

Bjerke, P. (2001). Fortsatt partipresse? Norske avisers holdning til regjeringsskiftet i mars 2000. Volda:
Hogskulen i Volda-Moreforsking Volda.

Finnemann, N.O. (2006). The Internet and the public space. In: Radio, TV & Internet in the Nordic
Countries: Meeting the Challenges of New Media Technology. Nordic Media Trends, 9. Goteborg:
Nordicom, pp. 11-28.

Hallin, D.C., Mancini, P. (2004). Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics. Cam-
bridge: Cambridge University Press.

Halse, K.J., Ostbye, H. (2003). Norsk kringkastingshistorie. Oslo: Det Norske Samlaget.

Hotelling, H. (1929). Stability in competition. Economic Journal, 39 (153), pp. 41-57.

Krumsvik, A.H. (2006). What is the strategic role of online newspapers? Nordicom Review, 27 (2),
pp. 283-296.

Roppen, J. (2003). Orklas lange revolusjon. Konsern, redaktorar og journalistikk i Orklas aviser 1985-
2000. Bergen: Doktoravhandling i medievitskap, publikasjon nr. 56, Institutt for medievitskap,
Universitetet i Bergen.

Skogerbe, E. (1997). The press subsidies system in Norway: Controversial past, unpredictable future.
European Journal of Communication, 12 (1).

Syvertsen, T. (2001). The many uses of the ‘Public Service’ concept. Nordicom Review, 20 (1), pp. 5-12.

Waldahl, R., Ronning, H., Bruun Andersen, M. (2002). Nyheter forst og fremst: norske tv-nyheter: myter
og realiteter. Oslo: Universitetsforl.





