
CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 2 (2009) ISSN 1899-5101 � � � � � � � � � � � � � � 279

Media pluralism by default: The case of Moldova

�������
John H. Parmelee

U N I V E R S I T Y  O F  N O R T H  F L O R I D A ,  U S A

ABSTRACT: Th is article shows how Moldova’s weak political state, anemic economy, and cultural frag-
mentation are interestingly key contributors to the country’s media pluralism. Print and broadcast 
journalists from Moldovan-language and Russian-language media in Moldova represent a variety of 
views, ranging from independent coverage to advocacy journalism, according to several national and 
international monitoring groups. Yet the country has endured governmental, fi nancial, and ethnic 
instability during the 17 years since its independence from the Soviet Union. Th is analysis shows how 
such instability can fuel media diversity, rather than quash it. Th e fi ndings expand what is known 
about media pluralism by demonstrating how it can grow in seemingly inhospitable environments.

KEYWORDS: journalism, media pluralism, Moldova, pluralism by default, post-Soviet transfor-
mation

����������

I think that if there will be a radical change in everything, in all spheres of life: in education, in 
economy, in farming, in the mentality of people, in consciousness, I believe I will see an inde-
pendent newspaper in 25 years – in one generation. If God gives me 25 more years I will see it.

Moldovan journalist Vlad Pohila (personal interview, 1992)

����������

INTRODUCTION

Pohila’s desire for press independence matched the sentiments of many Moldovan 
journalists in the early years aft er the former Soviet republic became its own nation. 
Yet other journalists neither expected nor wanted independent media. Stefan Secar-
eanu, who in the 1990s was a member of the center-right Popular Front political 
party and was editor of a newspaper funded by that party, was content to have his 
publication serve the political role of the “organ of the liberation movement” (per-
sonal interview, Secareanu, 1992). During the 17 years since Moldovan independ-
ence, one constant has been the diverse opinions regarding the preferred role of 
journalists. Moldova has a mixed media system that ranges from journalists who 
shun political allegiances and provide balanced coverage to journalists who are ac-

CE-Journal-No3.indb   1CE-Journal-No3.indb   1 2009-08-21   11:37:332009-08-21   11:37:33



John H. Parmelee

280 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 2 (2009)

tive political party leaders. “Media pluralism is highly developed in Moldova,” ac-
cording to the Organization for Security and Co-operation in Europe (Haraszti, 
2004, p. 2), and Moldovan media are the second most-trusted institution in the 
country, behind the church (Moldovan Media News, 2007). Th e focus of the present 
study is to provide an understanding of what factors contribute to Moldova’s media 
pluralism. 

On the surface, one would not expect to fi nd thriving media diversity in Moldo-
va. Th e country is governed by the Communist Party, has the worst gross domestic 
product rating among Central and Southeast European countries, and has endured 
internal confl ict on its eastern border (Way, 2003; World Bank, 2007). Yet this seem-
ingly inhospitable political, economic, and ethnic environment also provides room 
for diff erent viewpoints is mass media. While the Communists technically are in 
charge, no leader, government agency, or political party has enough power to fully 
implement restrictions on private or even government-sponsored media outlets 
(Haraszti, 2004; March, 2006; Way, 2003). While a majority of residents say their 
country’s economy needs much improving (Abbott, 2007), Moldova continues to 
move from a command to a market economy, and Moldova’s business climate is 
freer from government interference than the Russian Federation, Ukraine, and 
most other countries in that region (Kane et al., 2007). As a result, enough capital 
and economic freedom exists to create and operate a wide variety of media outlets, 
albeit on a small scale. Even Moldova’s ethnic and language diff erences have con-
tributed to media pluralism. Such cultural fragmentation has spawned many spe-
cialized media outlets to express various ethnic viewpoints (King, 2000).

Th is study builds on the notion of “pluralism by default” (Way, 2002; 2003) by 
demonstrating how a country’s weakness and instability can prevent authoritarian 
control of journalists, thereby allowing media pluralism (Mickiewicz, 2000). Th e con-
cept of media pluralism, which is defi ned as genuine diversity of perspectives con-
cerning how mass media cover issues, is important to understand because it is 
considered vital for any free society (Lintz, Stepan, 1996). Th e point of this study 
is not to argue that Moldova’s situation is ideal, but instead to expand what is known 
about adequate environments for media pluralism by showing that strong demo-
cratic institutions and a robust economy are not prerequisites. In addition, fi ndings 
are examined for how they can contribute to theory about journalism and post-
Soviet transformation.

RESEARCH DESIGN

Fift een Moldovans who have been involved with journalism were interviewed dur-
ing 1992 and 2005, allowing for a longitudinal examination of what cultural, politi-
cal, and economic factors infl uence journalists and how those factors might change 
over time (see Appendix). Participants included journalists for newspapers, radio, 
and television, and represented both Moldovan-language and Russian-language me-

CE-Journal-No3.indb   2CE-Journal-No3.indb   2 2009-08-21   11:37:332009-08-21   11:37:33



Media pluralism by default: The case of Moldova

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 2 (2009) � � � � � � � � � � � � � � 281

dia. No compensation was provided for participation. Some interviews were con-
ducted in person while others were done via e-mail. Some interviews were per-
formed in English while others were translated from Russian or Moldovan, a form 
of Romanian. Participants were recruited using a snowball sampling technique in 
which initial interviews led to contacts with additional journalists. Th e snowball 
process included contacting Th e Independent Journalism Center, an independent 
non-governmental organization in Chisinau, Moldova, and the Center for Security 
and Science, an academic organization in Virginia, in the United States.

Th e interviews were consistent with McCracken’s (1988) interviewing proce-
dure, which calls for “active listening,” guarding against being too obtrusive, and 
asking open-ended questions to stimulate conversation. Some questions explored 
their journalism education and background, while other questions sought to under-
stand the role of economics, politics, and culture in their work. Other questions 
asked them to talk about what they wanted Moldovan journalism to look like in the 
future.

Th e researcher analyzed all of the interview transcripts by using a grounded 
theory approach, which includes the constant comparative method (Glaser, Strauss, 
1967). Th is approach involved developing categories from the data collected, and 
then comparing and integrating categories to reveal patterns and generate hypoth-
eses to explain those patterns. Th e result produces hypotheses about Moldovan 
journalism that are grounded in the data collected.

MOLDOVA’S PLURALISTIC MEDIA SYSTEM

A greater theoretical understanding of media pluralism is needed if researchers are 
to make sense of media systems that include diverse perspectives yet exist in politi-
cal and economic conditions traditionally viewed as stifl ing pluralism. At the heart 
of media pluralism is the idea of diversity, the necessity of having a wide range of 
news organizations, reporting styles, sources, and owners. Media pluralism is not 
synonymous with economic competition, though the diversity of media outlets in 
a pluralistic system – which can range from politically independent to political 
advocates – supports the competition of ideas (Arino, 2004; Mickiewicz, 2000; 
Woods, 2007).

Moldova’s diversity occurs collectively across the country’s media system. 
Moldova has more than 60 regularly published newspapers which are divided al-
most equally between Moldovan-language and Russian-language papers. Th ere are 
10 dailies; the rest are weekly or biweekly. Broadcast facilities are more plentiful, 
with more than 40 radio stations and 170 TV stations, some of which supply pro-
gram content from Romania or Russia. Steady advertising revenue is diffi  cult to fi nd 
for many in the mass media (Media Sustainability Index: Moldova, 2006). As a re-
sult, many print and broadcast outlets receive subsidies of some kind from the gov-
ernment, political parties, or business interests in Moldova as well as Romania and 

CE-Journal-No3.indb   3CE-Journal-No3.indb   3 2009-08-21   11:37:342009-08-21   11:37:34



John H. Parmelee

282 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 2 (2009)

Russia. In addition, few publications have a circulation of more than 10,000. How-
ever, most major print and broadcast outlets have enough money to maintain a Web 
site for its organization and e-mail for its reporters (Corghencea, 2003).

Th e type of journalism practiced at these media organizations is diverse, and has 
been during the last 17 years. By the mid-1990s, publications emerged that did not 
take political subsidies. Today, 17 national and regional newspapers, and two press 
agencies, are part of the Association of Independent Press (API), a non-governmen-
tal organization designed to promote independent media in Moldova. Many 
Moldovan journalists strive to be politically and economically independent of ex-
ternal forces, such as the government or political parties. In the run-up to June 2007 
local elections, for example, balanced coverage was provided by newspapers such as 
Jurnal de Chisinau and broadcast outlets including Pro TV Chisinau, according to 
the non-governmental organization Civic Coalition for a Free and Correct Election 
(2007). Journalists at these and other media outlets stress the need to be independ-
ent from the ideology and control of any political party, whether or not that party 
is in power. Dumitru Lazur (personal interview, 2005), a reporter for Jurnal de 
Chisinau, said his professional role is as a “provider of unbiased information ... us-
ing two or more sources of information.” Natalia Albot (personal interview, 2005), 
director of Radio Pro FM, believes that “a well-respected journalist, fi rst of all, needs 
to have independent opinions.” 

For other journalists, their defi nition of “independent” does not preclude them 
from practicing advocacy journalism when they feel that type of coverage bene-
fi ts the country rather than any political organization. When asked to explain 
whether the role for a journalist should be as an advocate, a provider of unbiased 
information, or something else, Dmitrii Kalak (personal interview, 2005), deputy 
editor-in-chief of Ekonomicheskoe Obozrenie, answered: “Th is question is diffi  cult 
to answer unambiguously.” While he said that journalists should continue to move 
toward “political and fi nancial independence” and “pluralism and objectivity,” he 
added that journalists also have an obligation to further “the advancement of dem-
ocratic values in the society, the introduction of the principles of the market econ-
omy and free competition.”

Still other journalists play an active part in politics, uniting with the government 
or a political party to seize the role of political leader in political and cultural de-
bates. For more than a decade, Secareanu, now a member of parliament, and his 
party’s newspaper, Tara, served the role of opposition leader against the govern-
ment and promoter of the Popular Front, later re-named the Christian Democratic 
Popular Party, or PPCD. In 2001, Secareanu charged that Communist Party parlia-
ment members were illegally using governments funds to build apartments for 
themselves; Tara then ran stories on this issue (Communist MP threatens to sue 
opposition paper, 2001). Several parties own or control newspapers. While the gov-
ernment offi  cially made state newspapers autonomous in 2005, many continue to 
espouse the party line (Media Sustainability Index: Moldova, 2006).

CE-Journal-No3.indb   4CE-Journal-No3.indb   4 2009-08-21   11:37:342009-08-21   11:37:34



Media pluralism by default: The case of Moldova

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 2 (2009) � � � � � � � � � � � � � � 283

Finally, other journalists work for media that are associated with the govern-
ment but report stories in a way that they deem is in the best interest of their read-
ers, regardless of the wishes of their fi nancial benefactor (Corghencea, 2005; Socor, 
1992). Radio Moldova, a station fi nanced through state subsidies as well as ad rev-
enue, has been known to have independent journalists in their ranks (Lange, 1997; 
personal interview, Zatushevski, 2005). In February 2002, aft er the governing party 
tried to impose more control over coverage, employees went on strike. Th ey argued 
that their freedom of speech had been violated and that they would not become 
a government mouthpiece or engage in the “brain washing” of public opinion (Lu-
pis, 2003).

Th e existence of such diverse views regarding how journalists should behave can 
be categorized as a pluralistic media system. While a strong civil society oft en pro-
vides the best context for media pluralism to thrive (Lintz, Stepan, 1996), an ex-
amination of Moldova’s unstable environment suggests that weakness can also ben-
efi t media diversity. Such a situation can be described as media pluralism by default. 
Th e pages that follow are an examination of the cultural, political, and economic 
conditions that contribute to media pluralism in Moldova.

CULTURAL AND ETHNIC CONTRIBUTORS 
TO MOLDOVA’S MEDIA PLURALISM

Moldova, which is somewhat divided along ethnic and language lines, is genuinely 
split in terms of its sense of national identity. King (2000, p. 5) notes that Moldovans 
have “continued to argue about the existence of the nation itself.” Such diff erences, 
which caused a portion of the country to split away and spawned a civil war, have 
also generally contributed to the many voices found in Moldovan media. 

About one third of Moldova’s four million residents are ethnic minorities, which 
include Russians, Ukrainians, Bulgarians, and Gagauz (King, 2000). Th e rest are 
ethnically “Moldovan,” though many members of this group trace their roots to 
Romania. Much of the territory known today as Moldova has been part of Romania 
at various times during the past several centuries. Romanians and Moldovans use 
the same language, although regional diff erences sometimes exist in accent and 
slang (King, 2000). During Soviet rule, leaders dismantled Moldova’s connection to 
Romania by forcing Moldovans to write their language using Russian Cyrillic script, 
and by transplanting thousands of Russians into key political and industrial jobs 
(Socor, 1992). Th e dispute over language was central to Moldova’s independence 
movement. Newspapers such as Glasul Natiuntii and Literatura si Arta helped fuel 
the movement to restore the Romanian language and have greater ties with Roma-
nia (King, 2000; personal interview, Zavadscki, 1992). Other journalists pushed for 
Moldova to join with Russia, and still others advocated to keep the country an in-
dependent state. Th ese three types of journalists oft en wrote for party or govern-
ment papers that espoused these views (Socor, 1992).

CE-Journal-No3.indb   5CE-Journal-No3.indb   5 2009-08-21   11:37:342009-08-21   11:37:34



John H. Parmelee

284 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 2 (2009)

Russian-speaking, and oft en pro-Soviet, elites in the region of Transnistria later 
set up their own government, which led to a civil war in 1992 that killed or wound-
ed more than 1,000 and displaced 130,000. Transnistria is a relatively small area of 
Moldova that sits on the east side of the Dnestr River. When fi ghting broke out, the 
Russian 14th Army claimed that portion of Moldova was historically and ethnically 
Russian and pledged to protect their Russian brothers (King, 2000). Fighting 
stopped in 1992, though Transnistria’s status has never been resolved. Th e confl ict 
and its aft ermath still infl uence the region’s journalism. Most Transnistrian media 
are published in Russian, and the Soviet-style government has the unity and disci-
pline to routinely censor and harass independent media (Haraszti, 2004).

However, Moldovans outside of Transnistria have been far more inclusive in 
terms of journalism, ethnicity, language, and culture. Newspapers that support 
Transnistrian separatists are freely distributed there (Haraszti, 2004). Th e vast ma-
jority of ethnic Moldovans consider themselves to be more than just Romanian, 
which for now has ended serious talk of reunifi cation with Bucharest. Th ere has also 
been a signifi cant amount of intermarrying among ethnic groups (King, 2000). Be-
cause there is a high rate of Russian-speakers, either as a fi rst or second language, 
print media include about as many Moldovan-language editions as Russian-lan-
guage ones. In terms of local TV and radio stations, all are required by state licens-
ing to broadcast at least 65% of its programs in the offi  cial language of “Moldovan,” 
though viewers are free to watch stations based in Russia and other countries that 
have no such limitations (Council of Europe/ERICarts, 2007; King, 2000). Finally, 
ethnic minorities such as the Gaugauz in southern Moldova have created radio and 
television programs to revive their folk traditions (King, 2000).

POLITICAL INFLUENCES ON MOLDOVA’S MEDIA PLURALISM

Journalists were oft en given wide latitude by authorities in the early 1990s because 
they were seen as infl uential political leaders who were to be respected, and to some 
degree feared, due to their prominent role in spearheading Moldova’s independence 
movement in the late 1980s (Solonar, 1999; Socor, 1992). In addition, Tara in par-
ticular was considered powerful in the early 1990s because it was run by the Popu-
lar Front, later called the PPCD, which was one of the most well known political 
activist groups in the country. 

Th e country has experienced weak leaders and competitive politics in the 
17 years aft er independence, which has prevented authoritarian control over vari-
ous aspects of society, including mass media. No party has been able to dominate 
for long. One example is the Agrarian Party which had the most seats in parliament 
in the mid-1990s, but had less than 5% of the seats by 1998 (Way, 2003). Between 
1991 and 2001, Moldova’s two presidents, Mircea Snegur and then Petru Lucinschi, 
had trouble asserting their authority. Both men had been elites during Moldova’s 
Soviet period, though their presidential policies between 1991 and 2001 oft en drift -

CE-Journal-No3.indb   6CE-Journal-No3.indb   6 2009-08-21   11:37:342009-08-21   11:37:34



Media pluralism by default: The case of Moldova

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 2 (2009) � � � � � � � � � � � � � � 285

ed between market reforms and maintaining the old order, and between securing 
greater ties with Romania and Russia (Way, 2003, pp. 472, 481). While Snegur ap-
pointed people to key state-owned media that he thought were loyal to him, some, 
including the head of state television, supported the president’s opponent in the 
1996 elections. When Petru Lucinschi tried to increase his powers relative to par-
liament’s, parliament reacted by creating a parliamentary republic and doing away 
with the direct election of presidents. Way (2003, p. 455) categorizes Moldova’s 
political climate not as an unconsolidated democracy but rather a failed authoritar-
ian regime in which pluralism exists by default, not design: “In cases of pluralism 
by default, politics remains competitive because government is too polarized and 
the state too weak to monopolize political control in an international environment 
dominated by democratic powers.” 

Weak governments and media diversity

Without tight controls, government-subsidized media have been able to cover var-
ious sides of an issue, even when doing so hurts the government. When a group of 
armed anti-government protestors demonstrated in the capital city in the early 
1990s, reporters from state-funded print, radio, and television covered the event 
and interviewed the protest leaders (Socor, 1992). Nicolae Misail, editor of the gov-
ernment-subsidized newspaper Sfatul Tarii, simply said that journalists had an ob-
ligation to serve their audience rather than their benefactor. “Journalists today must 
destroy the old mentality” that the press is in the government’s pocket, he said. 
“Nobody cuts, and the authorities don’t always like what we write” (personal inter-
view, Misail, 1992). In the 2001 parliamentary elections, the European Institute for 
the Media found that Moldova’s state radio gave balanced coverage (Moldova: Press 
Overview, 2002).

Th e government has permitted potentially libelous coverage, even with tough 
laws at its disposal to prosecute (Way, 2003). For example, many media outlets were 
highly critical of the Moldovan president’s handling of negotiations in 1992 to end 
Moldova’s fi ght with the Russian Army over disputed territory in Moldova’s Trans-
nistrian region. Tara (1992) even accused the Moldovan president of being respon-
sible for a Russian ambush that killed a number of young Moldovan soldiers in the 
confl ict. No solid proof was off ered. 

Impact of the communists’ return

In 2001, Moldova’s Communist Party was elected into power. While President 
Vladimir Voronin, a member of the party, has been accused of encouraging bias in 
state media, private print and broadcast outlets have been able to provide diff ering 
points of view (Corghencea, 2004; Haraszti, 2004). Also, there are no legal con-
straints on information from the Internet or foreign stations (Media Sustainability 

CE-Journal-No3.indb   7CE-Journal-No3.indb   7 2009-08-21   11:37:342009-08-21   11:37:34



John H. Parmelee

286 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 2 (2009)

Index: Moldova, 2006). However, the Communists have continued the policy of 
past governments of inserting “their” people into state media, replacing the direc-
tors of state radio and television (Way, 2003, p. 456). Th e new government also tried 
to silence voices of dissent, with mixed results. In 2002, the Communist-dominated 
parliament suspended longtime Tara editor Secareanu from his seat in parliament 
on the charge that he and several other PPCD offi  cials had organized anti-govern-
ment demonstrations. However, Secareanu eventually regained his seat, and he and 
his paper continued to speak out against the government and promote his party 
(Benea, 2005; Moldovan Opposition MPs Suspended, 2002).

Th en in 2005, the Communist Party was forced to seek an alliance with the 
PPCD in order to have the votes to re-elect Veronin as president. Th is coalition 
between left -wing and right-wing political factions has had several eff ects on mass 
media. State-connected media have had less of a pro-Communist slant, and the 
government pledged to initiate 10 opposition-sponsored reforms, several of which 
are media-related (Media Sustainability Index: Moldova, 2006; personal interview, 
Spanu, 2005; Ultra right…, 2006). In March 2005, the new parliament issued a state-
ment promising to work to enhance “the democratic guarantees for a free devel-
opment of mass media” by making the broadcast licensing body apolitical, convert-
ing state television into a national public broadcaster, and ending state-owned press 
(Media Sustainability Index: Moldova, 2006; New Parliament’s…, 2005).

While progress on the reforms has been slow, Moldova’s government has been 
less authoritarian in its treatment of mass media than governments in other coun-
tries in the region, such as Russia. Becker (2004, p. 151), who describes Russia as 
a “neo-authoritarian media system,” notes that President Vladimir Putin’s regime 
has “tight reigns placed on television,” harassing and closing even private stations. 
Only in Moldova’s breakaway Transnistria region, which is not controlled by the 
Moldovan government, have authorities created an “atmosphere of repression” for 
local media (Haraszti, 2004, p. 9).

Obstacles to independent coverage

Still, journalists at media outlets that are not connected to the government argue that 
they face several political obstacles in doing their job. Private publications can be 
considered anti-government by sources and, therefore, not provide the reporter with 
information. Svetlana Salberova (personal interview, 2005), a reporter at Moldavskie 
Vedomosti, said that because her newspaper has written a number of investigative 
articles showing corruption by government offi  cials, the publication is considered an 
“oppositional newspaper.” As a result, she said many sources who have connections 
with the government “prefer to hush” when she requests interviews because they fear 
reprisals. Journalists say they also suff er from a lack of access to offi  cial sources and 
data. Lazur (personal interview, 2005) said the law regarding access to public infor-
mation does not work because “authorities simply ignore our questions.”

CE-Journal-No3.indb   8CE-Journal-No3.indb   8 2009-08-21   11:37:342009-08-21   11:37:34



Media pluralism by default: The case of Moldova

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 2 (2009) � � � � � � � � � � � � � � 287

Still, no political party, including the ruling Community Party, or government 
agency has had the size, cohesion, or the discipline to genuinely repress media plu-
ralism in the country. OSCE found that “politicians of all ranks are regularly criti-
cized in the media [and] independent TV and radio stations are very outspoken in 
their comments on the authorities” (Haraszti, 2004, p. 2).

ECONOMIC INFLUENCES ON MOLDOVA’S MEDIA PLURALISM

Moldova’s weak and transitioning economy, while far from ideal, has nonetheless 
encouraged media diversity. Th e economy has the strength to sustain a limited 
number of private and independent media outlets, though political parties are still 
needed to subsidize other media organizations. Private media outlets oft en receive 
funding from sponsors and investors, many of whom fi nance media to infl uence 
society more than to make profi ts (Caraus, 2004, pp. 322–336). Th eir direct infl u-
ence on media content is hard to gauge, especially because media companies are not 
required to publicly disclose the names of their sponsors, though there are restric-
tions on foreign investment. Yet private sponsorship and party funding promote 
pluralism, at least collectively, because these contributors can add to the number of 
voices in Moldova’s media.

Media diversity in a soft economy

Like many former Soviet republics, Moldova’s transition to a market-based econo-
my has proved diffi  cult. Th e country’s gross domestic product averaged around 
minus 10% during the 1990s. Causes include an over-dependence on Russia as a 
trading partner, poorly managed fi scal policy, and hyperinfl ation, which has soared 
as high as 100% (Schroeder, 1997; Smith, 1999). However, since 2000, positive GDP 
growth has average around 6%, and infl ation has been as low as 4%. Also, despite 
Communist Party rule, the government has instituted pro-market privatization. 
Still, Moldova remains one of the poorest counties in the region (Second privatiza-
tion..., 2006; World Bank, 2007).

Th e slowly growing market economy provides just enough capital to attempt, if 
only on a small scale, the journalism of balanced coverage. Th e Council of Europe 
estimates that 20% of weeklies, daily newspapers, magazines, and broadcastings are 
independent (Council of Europe/ERICarts, 2007). Several of these outlets include 
the biweekly newspapers Jurnal de Chisinau, with a circulation of 15,000; and Eko-
nomicheskoe Obozrenie, circulation 10,000. Biweeklies are popular in Moldova’s 
low-circulation environment because they are less expensive to operate than dailies. 
Independent broadcast outlets include Pro TV Chisinau and Radio Pro FM, which 
broadcast to the nation’s capital (Caraus, 2004; personal interview, Albot, 2005).

Journalists at private media are able to provide various sides to stories, though 
the anemic economic condition means that they do not always have all the tools to 

CE-Journal-No3.indb   9CE-Journal-No3.indb   9 2009-08-21   11:37:352009-08-21   11:37:35



John H. Parmelee

288 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 2 (2009)

do their job. Reporter Viorica Vladica (personal interview, 2005) found that her 
station, Pro TV Chisinau, lacked enough cameras and other equipment to cover 
many stories. Nicolae Negru (personal interview, 2005), a columnist for Jurnal de 
Chisinau, said economic factors were more important than political and cultural 
factors in predicting the sustainability of independent media. “It depends on gen-
eral economic situation in the Republic of Moldova. If economy will improve, jour-
nalism will also improve.”

Many media theorists have tried to understand how economic factors can have 
such diverse eff ects on media in Eastern Europe and the former Soviet Union. Some 
argue that journalists in Central and Eastern Europe entered into an economy-
driven transitional period aft er the fall of the Soviet empire (Garrison, 2000; John-
son, 1995; Ognianova, 1997). Th is transitional period, which is exemplifi ed by the 
switch from a “controlled planned economy to a free market,” has created a transi-
tional press system, which has encouraged media diversity, according to Ognianova 
(1997, pp. 10–11). 

At the heart of the transitional press concept is the idea that an unstable and 
transitioning economy produces an atmosphere in which newspapers, magazines, 
radio stations, and TV stations are forced to explore various ways to survive eco-
nomically. Some media fi nd success by being fi nancially and politically independ-
ent from political entities, while other outlets willingly, or unwillingly, serve as 
a propagandist for the government or a political party in order to have the funds to 
survive. Still other news organizations take government subsidies but resist attempts 
by the government to become a mouthpiece for the state. By contrast, non-transi-
tional media systems do not include newspapers or TV stations that are owned and 
operated by political parties (Ognianova, 1997). Moldova’s current media environ-
ment, which ranges from independent journalism to party press, seems to fi t the 
diverse journalistic climate outlined in the transitional press concept. Ognianova 
(1997, p. 34) argues that a media system “will remain transitional until the economy 
stabilizes and becomes a true free market, if that is indeed the transition’s outcome.” 
Such a process could take a few years or several generations. 

Effects of privatization

Th e eff orts of several Moldovan presidents to privatize state industries have also 
infl uenced mass media, though real progress has been slow (Way, 2003). Most re-
cently, Voronin’s government has begun to make state-owned broadcast and print 
outlets autonomous. Th ese reforms came about because of recommendations from 
the Council of Europe designed to ensure media freedom and because the alliance 
between the Communist Party and PPCD calls for the liquidation of state media 
(Kennedy, 2007). Government newspapers were offi  cially converted to independent 
publications in mid-2005 and state broadcasters such as Teleradio Moldova, Euro 
TV, and Antena C were made public service stations or privatized. However, the 

CE-Journal-No3.indb   10CE-Journal-No3.indb   10 2009-08-21   11:37:352009-08-21   11:37:35



Media pluralism by default: The case of Moldova

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 2 (2009) � � � � � � � � � � � � � � 289

true “independence” of converted state media is in question. International monitor-
ing groups have found that former state publications still contain the same edito-
rial opinions, and Teleradio Moldova has been criticized for censoring and tilting 
coverage to benefi t the government (Haraszti, 2004).

Th e sale of Antena C and Euro TV demonstrates how privatization can have 
a mixed impact on media pluralism. Before being sold, Antena C was “regarded as 
independent in its coverage” by the international Committee to Protect Journalists 
(2007). Aft er the station was auctioned off  in January 2007, Antena C, which is now 
owned by someone with no known ties to the government or any political party, 
reorganized the departments and programs. Aft erward, Antena C’s coverage fa-
vored the ruling party and ignored opposition parties (Independent Journalism 
Center, 2007; Kennedy, 2007). Euro TV, which was also sold in January 2007, took 
a diff erent path. Th e station, which is now owned by a former press offi  cer at the 
Moldovan Interior Ministry, did provide pluralistic coverage in the months before 
the June 2007 local elections (Independent Journalism Center, 2007).

Th ese two examples highlight how privatization does not always promote media 
pluralism in a “pluralism by default” political environment such as Moldova. As was 
discussed in the previous section on political infl uences on Moldova’s media, gov-
ernment-affi  liated media have oft en covered issues with a balance that undercuts 
the government’s political objectives. Such was the case with Antena C. Th e presi-
dent of the Union of Journalists in Moldova, Valeriu Saharneanu, noted that during 
the time that Antena C was connection to the state, “Th e ruling party was afraid 
of the station’s independence and popularity” (quoted in Committee to Protect 
Journalists, 2007). In this case, privatizing the station had the eff ect of decreasing 
diversity of coverage, and government leaders were helped by selling the station 
rather than by funding it.

CONCLUSION

Th e present study adds to what is known about what cultural, political, and eco-
nomic factors can contribute to media diversity. Th e analysis, which uses Moldova’s 
media system as one example, indicates that in a country that has a weak state, 
fragmented culture, and a soft  economy that is partly state-controlled and partly 
privatizing, there is room for many types of journalists. Moldova’s privatizing econ-
omy and lack of overt government censorship of private media means there exists 
the capital and the freedom to attempt the journalism of independent opinions. Th e 
weakness of the economy, however, means that many other journalists who might 
wish journalistic autonomy can practice their profession only at state- or party-
subsidized outlets, which (at least collectively) present a wide range of opinion. 
Also, the competitive political climate inspires still other journalists to willingly 
unite with political parties or the government in order to complete what they see as 
the reforms that began with Moldovan independence. Finally, ethnic and language 

CE-Journal-No3.indb   11CE-Journal-No3.indb   11 2009-08-21   11:37:352009-08-21   11:37:35



John H. Parmelee

290 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 2 (2009)

diff erences, combined with relative cultural tolerance from the Republic of Moldo-
va’s government, have increased the types of media outlets – and diversity of views 
– in the media market. It should be stressed, however, that the study’s purpose is not 
to show that the political, economic, and cultural conditions described are the best 
for media pluralism or that these conditions come with no threats to journalistic 
diversity. Instead, fi ndings expand what is known about media pluralism by dem-
onstrating how press diversity can grow in even seemingly inhospitable environ-
ments.

Th ere are political, economic, and cultural paradoxes that need to be considered 
regarding the concept of media pluralism by default. While strong governmental 
institutions are oft en ideal for sustaining pluralism, eff orts to build up a weak state 
such as Moldova’s may ultimately undermine political pluralism (Lintz, Stepan, 
1996; Way, 2003). Similarly, media pluralism is potentially at risk if a politically 
polarized state becomes more cohesive and disciplined because authorities might 
use their new power to impose authoritarian control on voices of dissent, including 
media. Censorship and harassment of media by Transnistria’s unifi ed Soviet-style 
government provides one example of what can go wrong. In economic terms, while 
a robust economy could greatly help independent media grow, the same condition 
might spur the kind of intense private media competition and media mergers that 
have decreased diversity of coverage in many countries (Bagdikian, 2000; Park, 
2005). Finally, ethnic and cultural divisions, which have had devastating conse-
quences in many countries, can also be the inspiration behind many culture- and 
language-based media. An ethnically homogenous Moldova, for example, would 
likely have fewer of these media outlets.

While “scholarly opinion is divided on the question of the most pertinent theo-
retical framework to apply to post-Communist transformation” regarding mass 
media (Jakubowicz, 2004, p. 55), fi ndings add to the discussion conceptually. 
Th e media pluralism by default concept can be used to examine press diversity in 
many countries other than Moldova that have experienced a transitional period. 
Most of the political and economic contributors to Moldova’s media diversity stem 
from the instability that is part of that country’s transition from communism to de-
mocracy, and from a state-controlled to a free market economy. Because political, 
economic, and cultural instability can be present in any transitional regime, media 
pluralism by default may be present in many countries inside and outside of Eastern 
Europe. Th is conclusion helps explain why Moldova’s pluralistic media system is 
similar to what Ognianova (1997) found regarding Bulgaria: that a transitional en-
vironment led to a diverse array of independent, party- and government-connected 
media. Findings also show diff erences between Moldova’s media pluralism by default 
and Russian’s neo-authoritarian media system, in which the state has the power to 
control and harass public and private television (Becker, 2004). While the neo-au-
thoritarian model provides a compelling portrait of Russian media, political weak-
ness and shift ing alliances in Moldova prevent a similar system from taking root. 

CE-Journal-No3.indb   12CE-Journal-No3.indb   12 2009-08-21   11:37:352009-08-21   11:37:35



Media pluralism by default: The case of Moldova

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 2 (2009) � � � � � � � � � � � � � � 291

SOURCES

Moldovans Interviewed: 
Natalia Albot, director of Radio Pro FM, interviewed August 2005 (translated).
Ion Contescu, writer for Tara, interviewed July 1992 (translated).
Dmitrii Kalak, deputy editor-in-chief of Ekonomicheskoe Obozrenie, interviewed September 2005 

(translated).
Dumitru Lazur, reporter for Jurnal de Chisinau, interviewed July 2005.
Nicolae Misail, editor of Sfatul Tarii, interviewed July 1992 (translated).
Nicolae Negru, columnist for Jurnal de Chisinau, interviewed June 2005.
Vlad Nicolae Olarescu, writer for Literatura si Arta, interviewed July 1992 (translated).
Vlad Pohila, a writer for Glasul Natiuntii, interviewed July 1992 (translated).
Nicolae Pojoga, associate professor of photojournalism at Moldova State University, interviewed June 

2005.
Svetlana Salberova, health reporter for Moldavskie Vedomosti, interviewed September 2005 (translat-

ed).
Stefan Secareanu, editor of Tara, interviewed July 1992 (translated).
Vlad Spanu, president of Th e Moldova Foundation, interviewed September 2005.
Viorica Vladica, reporter for Pro TV, interviewed June 2005.
Irina Zatushevski, coordinator of Moldova Health Communication Network, interviewed July 2005.
Yuri Zavadscki, writer for Glasul Natiuntii, interviewed July 1992 (translated).

REFERENCES

Arino, M. (2004). Competition law and pluralism in European digital broadcasting: Addressing the 
gaps. Communications & Strategies, 54(2), pp. 97–118.

Abbott, P. (2007). Cultural trauma and social quality in post-soviet Moldova and Belarus. East Euro-
pean Politics & Societies, 21 (2), pp. 219–258.

Bagdikian, B. (2000). Th e Media Monopoly. Boston: Beacon.
Becker, J. (2004). Lessons from Russia: A neo-authoritarian media system. European Journal of Com-

munication, 19 (2), pp. 139–163.
Caraus, T. (2004). Moldova. In: B. Petkovic (ed.). Media Ownership and Its Impact on Media Indepen-

dence and Pluralism. Ljubljana, Slovenia: Peace Institute, pp. 321–346.
Communist MP threatens to sue oppositional paper. (2001). Moldpress, 13 October.
Garrison, B. (2000, August). Th e transitional press concept and English-language newspapers reader-

ship in the post-communist Czech Republic. Paper presented to the Association for Education in 
Journalism and Mass Communication, Phoenix, Arizona.

Glaser, B., Strauss, A. (1967). Th e Discovery of Grounded Th eory. Chicago: Aldine.
Jakubowicz, K. (2004). Ideas in our heads: Introduction of PSB as part of media system change in 

central and eastern Europe. European Journal of Communication, 19 (1), pp. 53–74.
Johnson, O. (1995). East central and southeastern Europe, Russia, and the newly independent states. 

In: J. Merrill (ed.). Global Journalism. White Plains, NY: Longman Publishers, pp. 164–171.
Kennedy, R. (2007). Moldova: Broadcast privatization – Reform or censorship? RFE/RL, 21, February.
King, C. (2000). Th e Moldovans: Romania, Russia, and the Politics of Culture. Palo Alto, CA: Hoover. 
King, C. (2003). Marking time in the middle ground: Contested identities and Moldovan foreign 

policy. Journal of Communist Studies and Transition Politics, 19(3), pp. 60-82.
Lange, Y. (1997). Media in the CIS. A study of the political, legislative and socio-economic framework. 

Düsseldorf, Germany: European Institute for the Media.

CE-Journal-No3.indb   13CE-Journal-No3.indb   13 2009-08-21   11:37:352009-08-21   11:37:35



John H. Parmelee

292 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 2 (2009)

Lintz, J., Stepan, A. (1996). Problems of Democratic Transition and Consolidation: Southern Europe, 
South America, and Post-communist Europe. Baltimore, MD: John Hopkins University Press.

March, L. (2006). Power and opposition in the former Soviet Union: Th e communist parties of Moldo-
va and Russia. Party Politics, 12 (3), pp. 341–365.

McCracken, G. (1988). Th e Long Interview. Th ousand Oaks, CA: Sage Publications.
Media Sustainability Index: Moldova. (2006). MSI Europe and Eurasia: Th e Development of Sustainable 

Media in Europe and Eurasia. Washington, DC: IREX, pp. 169–181.
Mickiewicz, E. (2000). Institutional incapacity, the attentive public, and media pluralism. In: 

R. Gunther, A. Mughan (eds.). Democracy and the Media: A Comparative Perspective. Cambridge, 
UK: Cambridge University Press.

Ognianova, E. (1997). Th e transitional media system of post-communist Bulgaria. Journalism and 
Mass Communication Monographs, 162, pp. 1–56.

Park, S. (2005). Competition’s eff ects on programming diversity of diff erent program types. Interna-
tional Journal on Media Management, 7 (1), pp. 39–54.

Schroeder, G. (1997). Th e economic transformation process in the post-soviet states. In: K. Dawisha 
(ed.). Th e International Dimension of Post-communist Transitions in Russia and the New States of 
Eurasia. Armonk, NY: M.E. Sharp, pp. 243–276.

Second privatization stage will last from July 24 to August 15. (2006). Reporter.MD, 13 July.
Smith, G. (1999). Th e Post-Soviet States: Mapping the Politics of Transition. Oxford University Press.
Socor, V. (1992). Moldova. RFE/RL Research Report, 2 October, pp. 77–81.
Solonar, V. (1999). Th e political elite of the Republic of Moldova. In: V. Shlapentokh, C. Vanderpool, 

B. Doktorov (eds.). Th e New Elite in Post-communist Eastern Europe. Texas A&M University Press. 
pp. 188–197.

Tara. (1992). (translated) 21 July, p. 6.
Ultra right opposition leader enjoys coalition with communist power. (2006). Infotage, 24 March.
Way, L. (2002). Pluralism by default in Moldova. Journal of Democracy, 13 (4), pp. 127–141.
Way, L. (2003). Weak states and pluralism: Th e case of Moldova. East European Politics  & Societies, 17 

(3), pp. 454–482.
Woods, J. (2007). Democracy and the press: A comparative analysis of pluralism in the international 

print media. Th e Social Science Journal, 44 (2), pp. 213–230.

Internet sources

Benea, R. (2005). Interview: RFE/RL talks to Moldovan Opposition. Radio Free Europe, 10 February, 
http://www.rferl.org/featuresarticle/2005/02/b3527d84b9e1-4bb6-8d35 3a22717ad21b.html (re-
trieved 17 September 2005).

Civic Coalition for a Free and Correct Election. (2007). On the results of the monitoring of mass 
media during the general election campaign in Moldova, 10 May, http://www.e democracy.md/
fi les/elections/local2007/ (retrieved 20 June 2007).

Committee to Protect Journalists. (2007). Popular Moldovan radio station still off  the air; CPJ deplores 
shutdown. News Alert 2007, 29 January, http://www.cpj.org/news/2007/europe/moldova-
19jan07na.html (retrieved 15 May 2007).

Corghencea, A. (2003). Waves of Moldovan on-line media. Media Online:  Southeast European Media 
Journal, 6 April, http://www.mediaonline.ba/en/?ID=336  (retrieved 10 June 2005).

 Corghencea, A. (2004). Defamation: Th e phenomenon of journalists as defendants and plaintiff s. 
Media Online: Southeast European Media Journal, 24 November, http://www.mediaonline.ba/en/
?ID=336 (retrieved 10 June 2005).

Corghencea, A. (2005). Overview of an electoral campaign. Media Online: Southeast European Media 
Journal, 22 March, http://www.mediaonline.ba/en/?ID=336 (retrieved 17 September 2005).

CE-Journal-No3.indb   14CE-Journal-No3.indb   14 2009-08-21   11:37:352009-08-21   11:37:35



Media pluralism by default: The case of Moldova

Council of Europe/ERICarts. (2007). Compendium of cultural policies and trends in Europe, 8th ed., 
http://www.culturalpolicies.net (retrieved 17 May 2007).

Haraszti, M. (2004). Assessment visit to Moldova: Observations and recommendations. Vienna, Austria: 
Organization for Security and Co-operation in Europe, http://www.osce.org/item/3999.html 
(retrieved 7 May 2007).

Independent Journalism Center. (2007). Two “John Does” become owners of former Chisinau public 
broadcasters. Monitor Media, 19 January, http://ijc.md/bulmm/ (retrieved 1 February 2007).

Kane, T., Holmes, K., O’Grady, M. (2007). 2007 index of economic freedom. Washington, DC: Th e 
Heritage Foundation and Dow Jones & Company, Inc., www.heritage.org/index (retrieved 27 July 
2007).

Lupis, A. (2003). Attacks on the press in 2002: Moldova. Committee to Protect Journalists, http://www.
cpj.org/attacks02/europe02/moldova.html (retrieved 20 September 2005).

Moldova Press Overview. (2002). International Center for Journalists, www.ijnet.org/Profi le/CEENIS/
Moldova/media.html (retrieved 17 September 2005). 

Moldovan Media News. (2007). Media second most trusted institution, survey shows, Moldova Foun-
dation, 25 April, http://www.ijc.md/eng/index.php?option=com_content&task=category&sectio
ni =4&id=19&Itemid=34 (retrieved 1 May, 2007).

Moldovan Opposition MPs Suspended. (2002). BBC News, 4 April, http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/
europe/1911149.stm (retrieved 17 September 2005).

New Parliament’s Declaration of Political Partnership. (2005). http://foundation.moldova.org/stiri/
eng/1223/ (retrieved 20 September 2005).

World Bank (2007). World development indicators database, 1 July, http://siteresources.worldbank.
org/DATASTATISTICS/Resources/GDP_PPP.pdf (retrieved 28 July 2007).

CE-Journal-No3.indb   15CE-Journal-No3.indb   15 2009-08-21   11:37:362009-08-21   11:37:36



CE-Journal-No3.indb   16CE-Journal-No3.indb   16 2009-08-21   11:37:362009-08-21   11:37:36



<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /None
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (Dot Gain 20%)
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Error
  /CompatibilityLevel 1.4
  /CompressObjects /Tags
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages true
  /CreateJDFFile false
  /CreateJobTicket false
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /DetectCurves 0.0000
  /ColorConversionStrategy /CMYK
  /DoThumbnails false
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedOpenType false
  /ParseICCProfilesInComments true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams false
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize true
  /OPM 1
  /ParseDSCComments true
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveDICMYKValues true
  /PreserveEPSInfo true
  /PreserveFlatness true
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments true
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Preserve
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile ()
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /CropColorImages true
  /ColorImageMinResolution 300
  /ColorImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleColorImages true
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 300
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageMinDownsampleDepth 1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages true
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /CropGrayImages true
  /GrayImageMinResolution 300
  /GrayImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleGrayImages true
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 300
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageMinDownsampleDepth 2
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages true
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /CropMonoImages true
  /MonoImageMinResolution 1200
  /MonoImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleMonoImages true
  /MonoImageDownsampleType /Bicubic
  /MonoImageResolution 1200
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects false
  /CheckCompliance [
    /None
  ]
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile ()
  /PDFXOutputConditionIdentifier ()
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName ()
  /PDFXTrapped /False

  /SyntheticBoldness 1.000000
  /Description <<
    /CHS <FEFF4f7f75288fd94e9b8bbe5b9a521b5efa7684002000410064006f006200650020005000440046002065876863900275284e8e9ad88d2891cf76845370524d53705237300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c676562535f00521b5efa768400200050004400460020658768633002000d>
    /CHT <FEFF4f7f752890194e9b8a2d7f6e5efa7acb7684002000410064006f006200650020005000440046002065874ef69069752865bc9ad854c18cea76845370524d5370523786557406300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c4f86958b555f5df25efa7acb76840020005000440046002065874ef63002000d>
    /CZE <>
    /DAN <>
    /DEU <>
    /ESP <>
    /FRA <>
    /GRE <>
    /HRV (Za stvaranje Adobe PDF dokumenata najpogodnijih za visokokvalitetni ispis prije tiskanja koristite ove postavke.  Stvoreni PDF dokumenti mogu se otvoriti Acrobat i Adobe Reader 5.0 i kasnijim verzijama.)
    /HUN <>
    /ITA <>
    /JPN <FEFF9ad854c18cea306a30d730ea30d730ec30b951fa529b7528002000410064006f0062006500200050004400460020658766f8306e4f5c6210306b4f7f75283057307e305930023053306e8a2d5b9a30674f5c62103055308c305f0020005000440046002030d530a130a430eb306f3001004100630072006f0062006100740020304a30883073002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee5964d3067958b304f30533068304c3067304d307e305930023053306e8a2d5b9a306b306f30d530a930f330c8306e57cb30818fbc307f304c5fc59808306730593002000d>
    /KOR <FEFFc7740020c124c815c7440020c0acc6a9d558c5ec0020ace0d488c9c80020c2dcd5d80020c778c1c4c5d00020ac00c7a50020c801d569d55c002000410064006f0062006500200050004400460020bb38c11cb97c0020c791c131d569b2c8b2e4002e0020c774b807ac8c0020c791c131b41c00200050004400460020bb38c11cb2940020004100630072006f0062006100740020bc0f002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e00300020c774c0c1c5d0c11c0020c5f40020c2180020c788c2b5b2c8b2e4002e000d>
    /NLD (Gebruik deze instellingen om Adobe PDF-documenten te maken die zijn geoptimaliseerd voor prepress-afdrukken van hoge kwaliteit. De gemaakte PDF-documenten kunnen worden geopend met Acrobat en Adobe Reader 5.0 en hoger.)
    /NOR <>
    /POL <>
    /PTB <>
    /RUM <>
    /RUS <>
    /SLV <>
    /SUO <>
    /SVE <>
    /TUR <>
    /ENU (Use these settings to create Adobe PDF documents best suited for high-quality prepress printing.  Created PDF documents can be opened with Acrobat and Adobe Reader 5.0 and later.)
  >>
  /Namespace [
    (Adobe)
    (Common)
    (1.0)
  ]
  /OtherNamespaces [
    <<
      /AsReaderSpreads false
      /CropImagesToFrames true
      /ErrorControl /WarnAndContinue
      /FlattenerIgnoreSpreadOverrides false
      /IncludeGuidesGrids false
      /IncludeNonPrinting false
      /IncludeSlug false
      /Namespace [
        (Adobe)
        (InDesign)
        (4.0)
      ]
      /OmitPlacedBitmaps false
      /OmitPlacedEPS false
      /OmitPlacedPDF false
      /SimulateOverprint /Legacy
    >>
    <<
      /AddBleedMarks false
      /AddColorBars false
      /AddCropMarks false
      /AddPageInfo false
      /AddRegMarks false
      /ConvertColors /ConvertToCMYK
      /DestinationProfileName ()
      /DestinationProfileSelector /DocumentCMYK
      /Downsample16BitImages true
      /FlattenerPreset <<
        /PresetSelector /MediumResolution
      >>
      /FormElements false
      /GenerateStructure false
      /IncludeBookmarks false
      /IncludeHyperlinks false
      /IncludeInteractive false
      /IncludeLayers false
      /IncludeProfiles false
      /MultimediaHandling /UseObjectSettings
      /Namespace [
        (Adobe)
        (CreativeSuite)
        (2.0)
      ]
      /PDFXOutputIntentProfileSelector /DocumentCMYK
      /PreserveEditing true
      /UntaggedCMYKHandling /LeaveUntagged
      /UntaggedRGBHandling /UseDocumentProfile
      /UseDocumentBleed false
    >>
  ]
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [2400 2400]
  /PageSize [612.000 792.000]
>> setpagedevice




