
CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010) ISSN 1899-5101 � � � � � � � � � � � � � � 53

Agency, awakening, and the audiovisual: 
Developments in late-Soviet Latvian Broadcasting

�������
Sergei Kruk

R I G A  S T R A D I Ņ Š  U N I V E R S I T Y,  L AT V I A

Janis Chakars
U N I V E R S I T Y  O F  N O R T H  C A R O L I N A  W I L M I N G T O N ,  U S A

ABSTRACT: Th is study explores developments in Latvian broadcast media during the period known 
as the “awakening” that led up to the re-establishment of independence. It pays particular attention to 
the celebrated television program Labvakar (Good Evening). It argues that pre-existing patterns of 
political communication persisted through the period showing that while media practices and content 
were the product of social agency emanating from an elite group of intelligentsia and politicians, 
broadcasting was less successful at generating social agency at the grassroots, a precondition for and 
ideal of eff ective civic and public service communication.  

KEYWORDS: public service broadcasting, social agency, glasnost, perestroika, Latvia

����������

INTRODUCTION

Analysts have characterized the mobilization of Latvians in pursuit of the restora-
tion of independence as a national “awakening” and a grassroots uprising with mass 
media playing a key role. However, this interpretation fails to fully account for so-
cial agency and attendant results, or lack thereof, in public service broadcasting. 
Th is study provides an explanation through broadcasting practice of how political 
and intelligentsia elites (oft en the same people) maintained an existing pattern of 
communication while engaging in a contest for power, the eff ects of which have 
been felt in the post-Soviet era. Th e key focus is on the television news program 
Labvakar (Good Evening), the creation of which has been described as “the most 
important event in the development of television” in the period, but has never been 
the focus of direct scholarly inquiry (Brikše, Dūze & Šulmane, 1993, p. 236). 

Jay Blumler and Michael Gurevitch (1995), using the United Kingdom and the 
United States as their primary referents, argued that by the mid-1990s public com-
munication was in crisis. Recent changes had created a situation in which journal-

Journal_3(4)_new.indb   53Journal_3(4)_new.indb   53 2010-05-05   15:10:132010-05-05   15:10:13



Sergei Kruk, Janis Chakars

54 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010)

ists in important ways switched from “reporting on and about politics, ‘from the 
outside’ as it were, to that of being an active participant in... the political process” 
(p. 3). Further, they argued that political communication was an institution “in its 
own right… interweaving political and media forces,” thus modifying an ideologi-
cal approach that more simply saw media as a stooge to dominant political institu-
tions (p. 2). Th is study is broadly supportive of such assertions. However, East Cen-
tral Europe and the former Soviet Union have their own history of such processes. 
Obviously, politics and media were integrated earlier and more explicitly than in the 
US or Britain thus it is easier to see continuity over change in some key respects.

AGENCY AND AWAKENERS

Broadcast journalists oft en remember their role in Latvia’s drive for independence 
as highly signifi cant. “Without radio and television, the awakening would have not 
been possible,” according to one (Berķis, 2003). “Media’s role was huge because all 
of the awakening was started by journalists. Th ere were so many journalists in the 
Popular Front... every tenth was a television journalist... everything was broadcast 
live,” said another (Mirļins, 2004). Indeed, Labvakar journalists became widely ad-
mired (Streips, 2004; Brikše et al., 2002, p. 70). In a letter to the Central Committee, 
177 workers wrote that the television program was “extremely signifi cant to the 
democratic process in Latvia.”1 Broadcast media were considered so integral to the 
movement for independence that when Romualds Ražuks of the Latvian Popular 
Front, addressed hundreds of thousands of people on the banks of the Daugava 
River in Lithuania in January 1991, he asked “Are you ready to defend our radio and 
television?” to thunderous applause. 

Radio and television were important in late-Soviet Latvia and its independence 
movement at various levels. Changing content served as a sign of changing political 
realities and possibilities as well as historical and cultural understandings. As such 
it is sometimes remembered as providing a kind of “collective therapy” (Ēlerte, 
2004; Beļskis et al., 2005, p. 177). Broadcast media also fi gured into the strategy and 
tactics of the movement in specifi c ways. For instance, the founding congress of the 
Latvian Popular Front, the leading organization of the national movement, was 
broadcast live without critique. Th e founding congress of its opposing Interfront 
was broadcast live with “real time” rebuttals. Th e Latvian Popular Front went over 
the air for on-the-ground organizing in key mass events such as the million-plus-
person Baltic Way demonstration of August 1989 or the coordination of barricades 
in January 1991. 

Th us, broadcast media appears as a signifi cant part of the quest for political 
change, but the nature of change within broadcasting deserves further inquiry. Th is 

1 Th is and many other such letters are collected in Latvian State Archive (LVA), f. 101, ap. 63, 
l. 62.

Journal_3(4)_new.indb   54Journal_3(4)_new.indb   54 2010-05-05   15:10:132010-05-05   15:10:13



Developments in late-Soviet Latvian Broadcasting

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010) � � � � � � � � � � � � � � 55

article contextualizes historical changes in Latvian broadcasting that enabled it to 
become an instrument of the independence movement. We argue that what was 
once national in form and socialist in content became socialist in form and na-
tional in content, at least in structural if not ideological terms. Broadcast journalism 
remained linked to politics in a similar way. “We put ourselves in the Popular Front’s 
hands... We were servants, not leaders,” was how Aivars Berķis of Latvian Radio 
felt. 

Th erefore, broadcast journalists became rebels and servants simultaneously. 
Th is also helps explain how broadcast media – traditionally the most tightly con-
trolled of Soviet media – ultimately became almost completely in service to an anti-
Soviet opposition. Broadcast continued to fulfi ll the function of an organ, but for a 
new political movement. Changes in broadcast in this period were gradual and can 
be traced by the shift ing political terrain in the republic. Th erefore, as Inta Brikše 
put it, media ironically fulfi lled Lenin’s vision of “agitator, propagandist, and organ-
izer” (Brikše, 1998). If, in this regard, broadcast media did not change so much, 
then such continuity may help explain some of the diffi  culties that broadcast faced 
in the post-Soviet period as regards journalistic independence and public service. 
In short, broadcasting that engages in public service and responsible journalism 
require bottom-up infl uence and debate as well as top-down dissemination of in-
formation. Th erefore, the question of agency at the moment of political transforma-
tion is of paramount importance.

Commentators have frequently off ered a romantic and ethno-deterministic un-
derstanding of Latvia’s “awakening” (atmoda in Latvian) in the late 1980s. Th ere are 
two variants to the interpretation: one in which agency is ascribed to the masses and 
another in which it is attributed to elites. In the fi rst conception, the Latvian peo-
ple/nation (tauta in Latvian) are grassroots agents of change. In a speech, President 
Vaira Vīķe-Freiberga said, “Fift een years ago Latvia, along with neighboring Estonia 
and Lithuania, regained its independence aft er 50 years of Soviet occupation. Th e 
Baltic Singing Revolution achieved this by nonviolent means, by the sheer courage 
and determination of the peoples of these countries” (2006). Prior to that, in a na-
tional address, the speaker of the parliament Anatolijs Gorbunovs said, “It was a 
kind of outburst of social activity. Society’s mood was exponentially refl ected in 
organizations and movements and pulsed in them. Th is in turn strongly aff ected 
and created social opinion” (1995). Scholars have aided such interpretation by, for 
example, suggesting that revived memories of the interwar republic triggered the 
formation of grassroots activity (Karklins, 1994). Th e movement began with the 
people “from below” in this narrative and with demonstrations in 1987 “like a sun-
beam... people cracked the foundations of the wall of evil” (Zīle, 1994a, p. 31).

In the second conception, the intelligentsia is the awakener and the watershed 
event was a meeting of Latvia’s creative unions in June 1988. Th e plenum “rang as 
an alarm clock” waking up society (Stradiņš, 1992, p. 94). “It was like a sublime 
thunderclap. It touched everybody” (Zīle, 1994b, p. 50). Th e intelligentsia breathed 

Journal_3(4)_new.indb   55Journal_3(4)_new.indb   55 2010-05-05   15:10:132010-05-05   15:10:13



Sergei Kruk, Janis Chakars

56 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010)

“fresh air” at the plenum and brought the truth about history to people still living 
in an “impure atmosphere” (Peters, 1988). Consequently, “hundreds and thousands 
were waking up in Latvia” (Zīle, 1994c). Th is sensation survives in individual mem-
ories as well. When Mavriks Vulfsons spoke of Latvia’s “violent occupation” by the 
Soviet Union at the meeting, his interpreter was momentarily at a loss and left  the 
Russian-speaking members of the Central Committee thinking they had been hit 
by technical problems. “I was completely stunned. For a moment I couldn’t translate 
because it was such a shock... and I simply watched as these gentlemen started to 
pull at their earpieces in agitation,” she remembered. Th en, “suddenly it seemed like 
another world... it was easier to breath.  Th e days of the congress remain lodged in 
my mind” (Azovska, 2004).

Th is second narrative suggests an answer to the question of who did the “awak-
ening,” but who revived the intelligentsia from its slumber? Th us far, the answer 
has been rooted – expressed in each narrative – to a large degree in a romantic 
notion of awakening itself. History is understood as a history of ethnicity and its 
latent social power rather than of events produced and experienced by human be-
ings. “Nationalism alone can awaken cynical and disillusioned peoples to a spirit 
of sacrifi ce and common purpose,” writes Anatol Lieven (1993, p. xxiv). Th us agen-
cy is given to the “ism” and national identity (an identity that presumably existed 
before and aft er mobilization) rather than concrete actors and institutions. Th is 
study therefore off ers an explanation of actors and outcomes via an examination 
of broadcasting practice including oral history interviews, archival sources, and 
content analysis. Public communication was clearly important to the “Singing 
Revolution,” but it is not necessary to see this as strictly by or for “the people” at 
the grassroots. Th e crucial function of broadcast media may be seen in its role in 
the contest for power between conservatives and reformers at a tier above the 
grassroots level with the people serving as the source of legitimacy accorded to 
political factions. 

A romantic interpretation of “people power” would suggest profound changes 
in public service broadcasting and media culture that did not occur in the post-
Soviet period. As Brikše et al. note, the quantity of information exploded in the 
post-Soviet period, but without accompanying public debates or public service ini-
tiatives (2002, pp. 100–101). Content analyses by Kruks and Juzefovičs (2007) and 
Kruks et al. (2007) of Latvian television showed that while political news domi-
nated it tended toward protocol journalism and rote reporting of announcements, 
decisions, and meetings without much analysis. Journalists rarely problematized 
the decisions they reported or presented citizens as shapers of politics. Th e voice of 
the people was minimal as source material.

While these problems are not unique to Latvia, they are in part traceable to and 
provide an important retrospective view on the events of 1988–1991 as regards 
political change and broadcast journalism. It appears that a pattern of top-down 
communication was in a signifi cant way unaltered at the time. 

Journal_3(4)_new.indb   56Journal_3(4)_new.indb   56 2010-05-05   15:10:132010-05-05   15:10:13



Developments in late-Soviet Latvian Broadcasting

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010) � � � � � � � � � � � � � � 57

MEDIA AND LATVIAN POLITICS 1985–1991 

Broadcasting was linked to politics in Latvia during the inter-war period of inde-
pendence, but served new political and ideological masters under the Soviet regime 
(Kruks, 2001; Kruks, 2005). However, Soviet politics began to change in important 
ways with Mikhail Gorbachev’s ascension to power in 1985. Th e fi rst political chang-
es preceded and enabled changes in broadcast media at the all-Union level and the 
republic level. In Latvia, perestroika (restructuring) elevated a new generation of 
Latvian intelligentsia in the bureaucracy of Party, government, and administration. 
As the head of the Writers’ Union, Jānis Peters, who joined the Central Committee, 
recalled, this provided a kind of “armor” that protected them (Peters, 2005, p. 88).  
Th ey were reformists acting within the system and were accorded accompanying 
ranks and titles. In 1988, they developed an ambitious political agenda for reform as 
well as the re-Latvianization of society. Th e key events for this political project were 
the meeting of creative unions on June 1–2 and the founding congress of the Latvian 
Popular Front on October 8–9. Th e armor of elite leadership was understood as of 
prime importance in June. “For we were not about to have some bush gathering with 
little known people,” Peters explained (p. 91). “I knew the machinery of the partoc-
racy very well and decided to coexist with it in a smart fashion: so that it would carry 
us on its own, but under our guidance and in the direction we want,” he continued.

Naturally, the reformers were not alone in power and signifi cant apparatus of the 
state, signifi cantly in law enforcement and security lay out of their hands to the end. 
Th eir rise was incremental as were their demands and crucial to political change 
was popular support. Th e creation of a Popular Front enabled a mass movement to 
provide further “armor.” Media were intrinsic to this strategy. “In reality, when 
I started to lead the Popular Front, our real weapon, the tool with which we worked, 
was mass media,” said Dainis Īvāns, the group’s fi rst chairman (Īvāns, 2004). Among 
the fi rst demands at the Front’s founding congress in October 1988 were media ac-
cess and their own newspaper (Vāverniece, 1989, pp. 224–225). Broadcast, with its 
limited channels, already was beginning to mirror the Popular Front platform and 
the show Labvakar in particular was a key promoter of views established by the 
leading intelligentsia. Elita Veidemane, editor of the Popular Front newspaper At-
moda (Awakening), recalled that later there was strong cooperation with Labvakar 
(Veidemane, 2004). Th e Central Committee attacked the show for resisting Gor-
bachev’s proposed constitutional changes and putting Īvāns on air calling for pro-
test (Sovetskaya Latviya, 1988). 

In 1989, the Popular Front won local elections and in 1990 it won a majority of 
seats in the Latvian Supreme Soviet. One of these went to Edvīns Inkēns of Labva-
kar. Th e reformist and ultimately pro-independence content of media refl ected 
concurrent changes in the political balance of power, much to the chagrin of con-
servative communists. Media, especially broadcast, increasingly supported the pro-
independence camp – so much so that in December 1990, communist leader Alfrēds 

Journal_3(4)_new.indb   57Journal_3(4)_new.indb   57 2010-05-05   15:10:132010-05-05   15:10:13



Sergei Kruk, Janis Chakars

58 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010)

Rubiks attacked the Latvian Supreme Soviet for subjecting the mass media to “mor-
al terror.”2 Media were seen by each side as weapons in the political confl ict. Broad-
cast journalists understood they had a place in the contest as well. “We were for [the 
Popular Front] fully a megaphone. Th is was viewed as our main task,” recalled ra-
dio’s Aivars Berķis (2003). Inkēns recalled general support for the Popular Front in 
television (2004). Inkēns’ partner Ojārs Rubenis recalled wanting to work for re-
form and wondering “In what way can you do it? Only through television, that is 
the mass media is simply the way to do it” (2002). Labvakar occupied a prominent 
position in this project and as Inkēns saw it, the show was a place to “consolidate 
political ideas.” 

As such, broadcast media took a special place in the movement and one predi-
cated on political goals. Th is was continuous with past media traditions in Latvia, 
but in service of new politics. Why did broadcast appear in this role since it was 
traditionally the most tightly controlled of Soviet media? First, changes already 
initiated in Russian broadcasting signaled new opportunities in Latvia. Second, 
broadcasters were careful to not surpass changes refl ected in elite opinion. In this 
respect they could share in the protection of the intelligentsia’s armor. While much 
of the content produced by Labvakar or other broadcast media were new and stun-
ning to audiences, they worked within the system. Th ird, television and radio were 
under the government control rather than the Party’s Central Committee. As such, 
it was less ideologically burdened and more prone to the infl uence of political re-
formers. Latvian broadcast journalists engaged sincerely in the movement, but their 
practice was still that of intermediary between social groups, principally in courting 
popular support. As such they performed a role of transmission in the communica-
tion formula of Latvian politics. 

LATVIA, THE “AWAKENING,” AND BROADCAST MEDIA

Th e key symbol of perestroika, the weekly (originally conceived of as daily) late 
night show Vzglyad (View), began airing on October 2, 1987. Its visual packaging 
had a stunning eff ect: Relaxed young anchormen, casually dressed, discussed the 
most acute problems of the state live with invited guests. Th e panel show even in-
cluded international pop music. A counterpart to Vzglyad appeared in Latvia three 
months aft er the Russian program began. Th is was Labvakar, the most celebrated 
television show of the period. People commonly claim that the streets and theaters 
of Riga were empty every time it aired with families huddled around their TV sets. 
It was created by Inkēns and Rubenis, who recognized that Latvia lagged behind 
Russia regarding changes in broadcasting, especially concerning discussions of his-
tory, politics and economics and the development of new entertaining formats 
(Inkēns, 2004). Labvakar cameramen and director Mārtiņš Jurjāns also recalled that 

2 LVA, f. 101, ap. 65, l. 44.

Journal_3(4)_new.indb   58Journal_3(4)_new.indb   58 2010-05-05   15:10:132010-05-05   15:10:13



Developments in late-Soviet Latvian Broadcasting

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010) � � � � � � � � � � � � � � 59

the decision to allow the program came “from the top for a controlled letting off  of 
steam” (Griškeviča, 2008). 

Th e program began airing on January 31, 1988; it was broadcast every second 
Sunday (later weekly) with simultaneous translation in Russian on the second radio 
channel. Th e length of the program varied from one hour to three hours. Th e format 
was close to Vzglyad, but Latvian journalists took less of a personal leadership ini-
tiative or analytical role. Instead, they frequently relied on interviews with elite re-
formers and argued with statements by conservatives found in the press or in anon-
ymous letters. Th ey also highlighted Lithuanian and Estonian leaders along with 
Latvians confl ating activities in the three countries as a Baltic movement. 

Below we analyze four of the six broadcasts that aired from July 24 to October 16, 
1988. Th e choice was dictated by availability of recordings (a complete set of broadcasts 
or transcripts does not exist), however, this was a highly signifi cant period of the awak-
ening that set precedent for further broadcasting patterns. Th is timeframe bridged two 
crucial events. In June, a plenary meeting of creative unions “created confusion” in 
heretofore “controlled perestroika” (Bleiere et al., 2005, p. 421) by putting the new re-
former intellectual elites on center stage. In October, at its founding, the Latvian Popu-
lar Front counted 110,000 supporters and the summer “confusion” was crowned at its 
fi rst congress with unprecedented mass rally in Riga. Th e content of Labvakar’s broad-
casts at that time, however, do not suggest that a mass mobilization of civil society and 
a public elaboration of the Popular Front program were taking place or that the broad-
cast itself was the fl agship of the “Singing Revolution.” At this point, the content of 
Labvakar was far from calling for “revolution” and, owing to sometimes unmelodious, 
quarrelsome, and sensationalist style, not beautifully “singing.” 

As reformers in Moscow looked to Vzglyad or Ogonek to be supporters rather 
than directors of a political agenda, so it was in Latvia with Labvakar. However, 
Labvakar had a local context and operated in the currents of Latvian politics. In 
a sense, it became an organ of the Popular Front, whose political power steadily 
increased from 1988 on. 

In addition to partisan politics, Labvakar included light entertainment such as 
pirated foreign video clips and soft  news about Western popular culture. For enter-
tainment purposes, a third anchorman – the showman Jānis Šipkēvičs – was invited 
to the crew. Th e technical quality of the show was low: the usage of non-profes-
sional VHS tapes was common, anchormen were sometimes not well prepared for 
interviews and live shows, video stories lacked professional editing, and thus the 
program was long and lacked tight focus. Stories covering emerging private busi-
ness activities mixed ideological criticism of the regime with overt lobbying for 
particular business interests that included hidden advertising of products and serv-
ices. Controversial topics were covered in single-source stories, sometimes based on 
a person with doubtful credentials and expertise. By framing the stories in “us” and 
“them,” the journalists aimed at discrediting the regime: any bad news was to be 
interpreted as a logical consequence of an unjust regime. For example, an invited 

Journal_3(4)_new.indb   59Journal_3(4)_new.indb   59 2010-05-05   15:10:132010-05-05   15:10:13



Sergei Kruk, Janis Chakars

60 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010)

journalist relayed an alarming story about doping in Soviet sports. He described 
how two people were struck blind, another incurred a brain injury, and “feeble 
children were born.” Th us while, Labvakar is remembered as political it was also the 
precursor of tabloid sensationalism on Latvian television. 

THE CONTENT OF LABVAKAR : WHO SPOKE AND WHAT ABOUT? 

An analysis of Labvakar’s story subjects and sources reveal several things about the 
birth of a mass movement as well as mass media at the time, including the issues of 
the day and their framing, but two signifi cant patterns are prominent. First, the 
stories that aired showed support for the developing political agenda of reform 
movement leaders. Th ey did not extend beyond that and advocate independence, 
just as the Popular Front did not advocate independence until 1989. Th ey do indi-
cate partisan media connected to a developing political faction. Second, the sourc-
es used indicate a continuing top-down fl ow of information favoring political elites 
connected to the reformist faction. Th ese sources were thus granted privileged me-
dia access. Th e stories fall into the following categories.

Relay of speeches and decisions by the leaders of the reform movement. In this 
category, local elites are given direct access and television serves as a tool for pro-
moting their views. Th e journalists did not elaborate and give details and explana-
tions. For example, on October 16 the anchorman announced that Lithuanians 
were discussing a new constitutional project. Th e story featured general phrases by 
the leader of Sajūdis (a Lithuanian popular front organization), Vytautas Landsber-
gis – “We are happy... Th is is the beginning, not the end” – but did not include any 
explanatory reporting.  

Technical organization of mass events. Here information is distributed about up-
coming manifestations and forums and appeals are made to people to write sup-
portive letters and make donations. No details are given about the substance of 
events and the political signifi cance of resolutions to be adopted. In this category, 
the program serves as an organizational tool.

Exposure of Latvia’s ethnic problems. Here some Russians are discredited for their 
ignorance of local history and culture, but simultaneously others are presented 
positively for sharing the concerns of the indigenous populations in Soviet repub-
lics. Th e anchormen read an aggressive anonymous letter written in Russian saying 
“Latvians will answer for their anti-Russian politics.” He then immediately normal-
ized the confl ict saying “this is a provocation therefore we do not associate the letter 
with Russians” (August 21). On September 18 a journalist interviewed the head of 
a Riga cell of the Communist Party, Vasily Terekhov, who gave standard evasive 
answers on ethnic relations, arguing that a few extremist statements cannot be tak-
en seriously. Subsequently the anchorman read an article by the local Russian con-
servative communist daily, Sovetskaya Latviya, arguing that it was Labvakar that 
sowed discord among nationalities. Th e anchorman mocked the article, saying that 

Journal_3(4)_new.indb   60Journal_3(4)_new.indb   60 2010-05-05   15:10:132010-05-05   15:10:13



Developments in late-Soviet Latvian Broadcasting

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010) � � � � � � � � � � � � � � 61

the author should have learned the Latvian language better in order to understand 
the content of Labvakar. Opinions published in the conservative local Russian-lan-
guage press are typically ridiculed and single-source testimony of ordinary Russians 
was used to exhibit opposition to Interfront, the conservative opponent of the Pop-
ular Front. Th is was important because Latvia was only 52 percent Latvian. 

Broadcasting was also seen as a tool to reach Russian audiences and in this pe-
riod Russian-language programming increased. Movement leaders had limited ac-
cess to Russian print media. So they created their own. At the June 1988 meeting of 
creative unions Inkēns already argued what he thought should be the case: “By 
perestroika’s fl ag and grasped handle, one word is sung in various melodies” (Inkēns, 
1988, p. 20). Since access to Russian language print media was weak, he argued that 
Latvian broadcast media could be used to reach Russians. Labvakar also sought to 
manage xenophobia, as did the Popular Front, by condemning Russifi cation, but 
not Russians per se. However, the usage of general non-specifi c designators like 
“many,” “some few,” and “several” created implicit connotations of the Russo-skeptic 
tenor of the discourse. For example, on September 18, a leader of the Estonian 
Popular Front said: “Now many Russians are indiff erent to Estonia. Let us help them 
to fi nd their place in their motherland.” Th ese were the fi nal words uttered in this 
broadcast followed by a choir performance – a direct allusion to an “us” and “them” 
confrontation in the Singing Revolution.

Ecological hazards. Th is reporting included sensationalism and discrediting of 
authorities. Th ere were attacks on a proposed nuclear power station in Liepāja and 
reconstruction of industrial enterprises which later evolved in demands to stop 
workforce migration that threatened Latvian minoritization in the republic. Chal-
lenging the regime on environmental matters dated back to the Popular Front 
chairman’s article against a hydroelectric dam on the Daugava River in 1986, but the 
practice originated before that in Russia.

Use of the Latvian language. Th e program’s reporting demanded the separation 
of mixed Latvian and Russian language schools. It promoted the use and status of 
the Latvian language, which was a key issue for reformers. On October 6, two days 
prior to the start of the Popular Front’s fi rst congress, the Latvian Supreme Soviet 
passed a motion on granting Latvian status as the state language.

Historical symbolism. Revival of the interwar republic’s symbols was another key 
issue for reformers and Labvakar promoted this. On September 29, the Latvian 
Supreme Soviet legalized the pre-war Latvian fl ag and other symbols. Labvakar 
then highlighted an upcoming anniversary commemoration of sculptor Kārlis Zāle, 
the author of one of Latvia’s most important national symbols – the Freedom Mon-
ument in Riga. Th e seven-minute story was critical of the Riga municipal govern-
ment which was led by the opponents of the national movement and encumbered 
the celebration.

Symbolical re-integration of Diaspora Latvians into the Latvian nation. Such re-
porting ridiculed everyday Soviet life and showed foreign support. For instance, 

Journal_3(4)_new.indb   61Journal_3(4)_new.indb   61 2010-05-05   15:10:142010-05-05   15:10:14



Sergei Kruk, Janis Chakars

62 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010)

a violinist from the US told of how her music was confi scated by Soviet customs 
offi  cials (August 21). Diaspora Latvians appeared ready to invest in social life, but 
one observed “despite the fall of political barriers that obstructed collaboration with 
Soviet Latvians the locals still do not trust each other” (September 18). Th e “trust” 
mentioned by western Latvians is an important factor in social agency. However, 
the journalists did not develop the Diaspora’s fresh look on the local society. 

Reminders that the West is closely watching what happens in the USSR. “Th ey pay 
attention to us,” summarized the anchorman retelling a story aired by the German 
ARD (July 24). Labvakar’s reporting on this issue refl ected how reformers looked to 
the West for support in the contest for power. 

Discussion of everyday problems. Th ese were topics formerly excluded from So-
viet media like crime and interethnic confl icts including those with Vietnamese 
immigrants. An episode that aired on September 18 reported the unjust activities 
of the militia, which generally supported the hard line communists. It described the 
brutal arrest of a young man conducted without evident reason, but did not inves-
tigate the veracity of the story even though one of the interviewed witnesses said 
“this guy is to blame too.” Th e result was a portrayal of political opponents as “bad 
guys” without in-depth investigation of the confl ict.

Th e treatment of independence in these stories was cautious. On October 16 
anchorman Inkēns said that “nationalism is the form, while the essence is economy.” 
Th e reduction of Slavic immigration to Latvia was at the heart of the ideological and 
political contest and this discourse too was put into the framework of the economy. 
Immigration was discussed in terms of bad economic strategy that envisaged build-
ing huge, unnecessary, immigrant-inducing industries in the Baltic area. Asked 
about the eventual secession from the USSR, the leader of the Lithuanian opposi-
tion group Sajūdis, Landsbergis, avoided a direct answer: “I believe in good sense.” 
Jānis Peters explained, on September 18, that a planned mass rally was to support 
“humanism and democratization.” Th is was a tactical decision also by the Popular 
Front who advocated an incremental approach to the movement they sometimes 
called the “parliamentary way.” Broadcast media followed suit. Inkēns later said, 
“We lied to them [the authorities] without a doubt,” but that such deceit was neces-
sary given the political and communication possibilities of the time (2004). How-
ever, he added, a claim on independence was the logical result of all the earlier de-
mands for pre-Soviet state symbols, economic independence and the like. Indeed, 
he later got the distinction of voting for independence as a member of the Supreme 
Soviet on May 4, 1990, albeit again cautiously with a period of transition built in. 

PEOPLE REPRESENTED IN LABVAKAR

Th e “Singing Revolution” was accomplished by human beings, not by “broadcasting.” 
Who were those individual and collective actors that transformed the political struc-
ture? How did they engage themselves in this social action aft er almost 50 years of 

Journal_3(4)_new.indb   62Journal_3(4)_new.indb   62 2010-05-05   15:10:142010-05-05   15:10:14



Developments in late-Soviet Latvian Broadcasting

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010) � � � � � � � � � � � � � � 63

“sleeping,” i.e. before the “awakening” started? Given the special role ascribed to Lab-
vakar and broadcast media by those cited in this paper, we could expect that such pro-
gramming promoted collective social action and this action was refl ected in the stories. 
We might expect public service broadcasting that featured an engaged citizenry. 

Th e four broadcasts of Labvakar featured 45 voices in 55 stories. Elites (intelli-
gentsia and government reformers) and Diaspora Latvians account for 68 percent 
of the people presented by Labvakar. Ordinary civilians accounted for 29 percent, 
however, they are featured primarily in human interest and crime stories. Th e only 
featured non-elite Latvian active in a movement-related project was a volunteer 
participating in reburial of Latvian army offi  cers killed by the Soviets in 1941. Or-
dinary people of non-Latvian ethnic origin are shown rebutting xenophobia by 
arguing that the conservative communists used ethnic confl icts to provoke tension 
in the Union. Political voices remained the province of government and intellectu-
als, while the grassroots society was mostly a mute actor in a literal sense. On Sep-
tember 18, 1988 a voiceover described a plenum of Estonian communists while the 
images showed masses of people, fl ags, choir singing and some faces in close-up. 
Th us the people were seen, but not heard. Elite versus popular initiatives were im-
balanced in the coverage. A two-minute story devoted to an initiative in a regional 
town, Talsi, protesting against the enlargement of a factory stands as a lonely exam-
ple of an engaged citizenry. Images showed a crowd waving fl ags during a mass 
manifestation (September 18), but interviews with participants were not included. 

Th e tie between elites and Labvakar was not accidental, but neither was it in-
sidious. Inkēns saw his show as a “political force” and “opposition’s fl ag” (2004). 
Media workers were linked to the political arm of the movement and operated ac-
cordingly and without regret. Politics and journalism mixed freely in this period 
and the line between working for the burgeoning elite-led movement and inde-
pendent journalism blurred. Th is was even evident occupationally. Th e journalist 
Īvāns became the chairman of the Popular Front. Aleksandrs Mirļins moved from 
television to publicity for the Latvian Supreme Soviet. Sarmīte Ēlerte moved from 
publicity to the newspaper Diena (Day). Th e editor of Padomju Jaunatne (Soviet 
Youth) went to the Congress of People’s Deputies. Besides Inkēns, fi ve other jour-
nalists were elected to the Latvian parliament in 1990. Journalists held positions in 
media, movement, and governance. Th ese links ensured a continuation of top-
down forms of communication, with broadcast media acting as a conveyor belt of 
information meant for mobilization and organization. Th is in turn gave the people 
a more of a walk-on role in the drama. Th e grassroots needed watering and the 
garden canister was held above. Th ere is nothing cynical in this observation. In-
deed, it is hard to imagine how it might be otherwise. As Mirļins notes, “Everyone 
today says that they were opponents of the Soviet regime from birth, but then the 
question, ‘What held together the regime?’ ”(2004). Th e answer is in part the rela-
tionship between elites and the grassroots, the actions taken between them, with 
broadcast media in the middle.

Journal_3(4)_new.indb   63Journal_3(4)_new.indb   63 2010-05-05   15:10:142010-05-05   15:10:14



Sergei Kruk, Janis Chakars

64 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010)

CONCLUSION

How can we interpret broadcasting as part of Latvia’s national movement? Early 
accounts of the Singing Revolution (Karklins, Zīle) outlined in a romantic way an 
“awoken” ethno-cultural sentiment as a source of the quick self-organization of 
civil society. Our content analysis of Labvakar did not produce tangible evidence 
of such self-organization or promotion of citizen-based initiative without elite-led 
direction. Looking at broadcast media through the prism of a key program at a 
crucial moment, it appears that communication for rivaling elites is a more precise 
way to describe broadcasting at the time rather than “civic communication” or oth-
er terminology that evokes a broadly participatory model. 

Th e Latvian broadcast communication formula of the past did not signifi cantly 
change during the “awakening,” despite its turn toward diff erent political goals and 
support of a new political faction. Th is has been recognized by participants themselves. 
“From the view of today’s journalism, it was not genius,” said Inkēns modestly (2004). 
“If today we cut up Labvakar or Atmoda or many other things with a professional and 
ruthless scalpel, then they would not hold up under these criteria. But at that time 
another quality was necessary that was more important,” said Ēlerte (Beļskis et al., 
2005, p. 179). Th at other quality that was more important left  the complicated chal-
lenges of adapting broadcasting and its public service mission to the post-Soviet peri-
od. Recently, the television journalist Kārlis Streips, a Latvian American who moved to 
Latvia during the “awakening” period and advocated the adoption of Western-style 
reporting, bemoaned: “To a certain degree there is still a residue of Soviet times in the 
media today. We need journalism, not propaganda” (Beļskis et al., 2005, p. 181).

Looking at broadcast in Latvia in this period, it appears that media are the prod-
uct of social agency (here emanating primarily from the elite reformers and intel-
ligentsia), but do not necessarily create social agency; in this case, agency at the 
grassroots to make demands and take action as an engaged citizenry without medi-
ated direction. Further research, including in non-mediated communication and 
social networks, will help to better understand this phenomenon which has rele-
vance for the practice and character of public service broadcasting and its eff ective-
ness in civic life. Blumler and Gurevitch fear “our civic arteries are hardening” 
(1995, p. 203). In order to understand this process we also need to understand how 
freely the blood fl owed in the fi rst place.

REFERENCES

Azovska, L. (2004). Interview by Janis Chakars, Riga, 15 February.
Beļskis, N., Ēlerte, S., Latkovskis, I., Streips, K. (2005). Th e media – the voice and the echo of the peo-

ple. In: Škapars, J. (ed.). Th e Baltic Way to Freedom: Non-violent Struggle of the Baltic States in 
a Global Context. Riga: Zelta grauds, pp. 173–181.

Berķis, A. (2003). Interview by Janis Chakars, Riga, 24 November.

Journal_3(4)_new.indb   64Journal_3(4)_new.indb   64 2010-05-05   15:10:142010-05-05   15:10:14



Developments in late-Soviet Latvian Broadcasting

Bleiere, D., Butulis, I., Feldmanis, I., Stranga, A., Zunda, A. (2005). Latvijas vēsture. 20. gadsimts. Riga: 
Jumava. 

Blumler, J.G., Gurevitch, M. (1995). Th e Crisis of Public Communication. London: Routledge.
Brikše, I., Dūze, D., Šulmane, I. (1993). Latvia: From the Singing Revolution to the 1993 elections. In: 

Høyer, S., Lauk, E., Vihalemm, P. (eds.). Towards a Civic Society: Th e Baltic Media’s Long Road to 
Freedom. Tartu: Baltic Association for Media Research, pp. 227–250.

Brikše, I. (1998). Tautas fronts prese: Spožums vai posts? In: Škapars, J. (ed.). Latvijas Tautas fronte 
1988–1991. Riga: Jāņa Sēta, pp. 346–350.

Brikše, I., Skudra, O., Tjarve, R. (2002). Development of the media in Latvia in the 1990s. In: Vi-
halemm, P. (ed.). Baltic Media in Transition. Tartu: Tartu University Press.

Ēlerte, S. (2004). Interview by Janis Chakars, Riga, 15 April.
Gorbunovs, A. (1995). Session of the 5th Saeima of the Republic of Latvia, 4 May 1995 (retrieved 

27 July 2006 from http://www.saeima.lv/steno/st_955/st0405.html).
Griškeviča, U. (2008). Labvakar aizmirstā jubileja. Sestdiena 2, February.
Inkēns, E. (1988). Jātur acis vaļā! Literatūra un Māksla, 1 July, p. 20.
Inkēns, E. (2004). Interview by Janis Chakars, Riga, 10 May.
Īvāns, D. (2004). Interview by Janis Chakars, Riga, 14 April.
Karklins, R. (1994). Ethnopolitics and Transition to Democracy. Th e Collapse of the USSR and Latvia. 

Baltimore, MD: Th e Johns Hopkins University Press.
Kruks, S. (2005). Radiožurnālistika. Riga: Valters un Rapa.
Kruks, S. (2001). Hallo, šeit Rīga – Radiofons!. Latvijas Arhīvi, 2, pp. 45–73.
Kruks, S., Juzefovičs, J., Kikusts, G., Kikuste, E. (2007). Ziņas Latvijas televīzijās. LTV1, LTV7, TV3, 

LNT, TV5 un PBK ziņu raidījumu satura analīze. Riga: NRTP. 
Lieven, A. (1993). Th e Baltic Revolution: Estonia, Latvia, Lithuania and the Path to Independence. New 

Haven, CT: Yale University Press. 
Mirļins, A. (2004). Interview by Janis Chakars, Riga, 20 April.
Peters, J. (1988). Līdzatbildība un saviļņojums. Literatūra un Māksla, 1 July, pp. 1–2.
Peters, J. (2005). ‘Latvia’s heart is still living’ was how Latvians in exile commented on the gathering of 

June 1 and 2 in Riga. In: Škapars, J. (ed.). Th e Baltic Way to Freedom: Non-violent Struggle of the 
Baltic States in a Global Context. Riga: Zelta grauds, pp. 87–95.

Rubenis, O. (2002). Interview by Maija Hinkle, New York, 15 August.
Sovetskaya Latviya (1988). V tsentral’nom komitete kompartii Latvii. Sovetskaya Latviya, 19 Novem-

ber, p. 1. 
Stradiņš, J. (1992). Trešā atmoda. Rīga: Zinātne.
Streips, K. (2004). Interview by Janis Chakars, Riga, 22 January.
Vāverniece, I. (comp.). (1989). Latvijas Tautas fronte: Gads pirmais. Riga: Latvijas Tautas Fronte. 
Veidemane, E. (2004). Interview by Janis Chakars, Riga, 13 January.
Vīķe-Freiberga, V. (2006). We know the value of freedom. Latvians Online (retrieved 23 July 2009 from 

http://latviansonline.com/commentary/article/1683/).
Zīle, L. (1994a). Latvijas atmodas ceļš (1986–1991). Latvijas Vēsture, 1, pp. 31–36.
Zīle, L. (1994b). Latvijas atmodas ceļš (1986–1991). Latvijas Vēsture, 2, pp. 37–42.
Zīle, L. (1994c). Latvijas atmodas ceļš (1986–1991). Latvijas Vēsture, 3, pp. 31–39.

Journal_3(4)_new.indb   65Journal_3(4)_new.indb   65 2010-05-05   15:10:142010-05-05   15:10:14



Journal_3(4)_new.indb   66Journal_3(4)_new.indb   66 2010-05-05   15:10:142010-05-05   15:10:14




